Взаимно изключващи се и недомислени текстове в действащия План за управление на Природен парк „Витоша“ са една от основните причини планината от години да е затворена за туризъм и ски спорт. От това страдат софиянци и гостите на столицата, които не могат да ползват ски зона „Алеко“ в пълния й капацитет.
Документът, приет на 22 април 2005 година с решение на тогавашното правителство на НДСВ, е разработван рекордните 10 години. Титуляр в разработването е Националният център за териториално развитие ЕАД, който е под шапката на Министерството на регионалното развитие. Помагат експерти от Лесотехническия университет, БАН, Агролеспроект. Колективът е от 24 души начело с архитект Снежина Стоева.
Към момента на одобрението му от Министерския съвет, Планът вече не отразява реалното положение в природния парк.
В този текст вестник „Труд“ ще покаже поредните факти, които разкриват абсолютно точно проблемите в Плана.
Тотална забрана за нови съоръжения
В графата „Подмяна на лифтови съоръжения“ на страница 194 от Плана е записано: „С настоящия план не се предвижда изграждането на нови ски писти и лифтови съоръжения“. (виж Факсимиле 1). По-надолу четем: „Необходима е подмяната или демонтирането на морално остарелите и представляващи опасност лифтови съоръжения „Романски-Малък резен“, „Конярника“, „Княжево-Копитото“, „Черни връх“.
В тези две точки има противоречие, замаскирано в думата „подмяна“. От една страна изброените остарели и опасни въжени линии трябва да се подменят или премахнат. В същото време изграждането на нови е забранено няколко реда по-нагоре. А и в Закона за устройство на територията никъде не се дава разрешение за подмяна – дава се разрешение за строеж.
След това е записано още: „Капацитетът на лифтовото съоръжение не може да надвишава капацитета на пистата, която обслужва“. На практика официално на Витоша има само една писта - „Витошко лале“. Всички други трасета, по които се карат ски, са така наречените „снежни полета“. За да се зададе капацитет на лифта, той трябва да обслужва писта – такива няма и трябва да се изградят. Но както вече стана ясно по-горе, това е забранено. Ако се следва тази забрана, планината трябва да остане само с „Витошко лале“.
На същата страница 194 има и текст, според който „Помощните съоръжения и постройки не трябва да излизат извън строителните граници на съществуващите“. В превод: Началните станции на лифтовете трябва да са толкова големи, колкото сегашните тенекиени паянтови бараки, строени в началото на 50-те и 60-те години на миналия век. На практика това е невъзможно.
Противоречията не спират дотук: „Реконструкцията на лифтовите съоръжения се ограничава в границите на съществуващите трасета“. Настоящите лифтове на Витоша са основно влекове и двуседалкови лифтове. За да се подменят с нови съвременни лифтове те трябва да имат по-широки трасета (сервитут – б.а.). Това означава, че според Плана нищо не може да бъде подменено. Например „Романския лифт“, който е двуседалков, няма как да бъде заменен с 4-седалков. Причината отново е в думата подмяна – при „Романския лифт“ трябва да се премахне сегашната начална станция, защото е отпреди 60 години, стълбовете му са опасни, инсталацията от ролки и въжета също. Дефакто от старите части на тази линия няма да остане нищо и на нейно място трябва да се гради нова, но това е забранено в Плана.
Никакъв шанс за трасиране
Вече стана въпрос за забраната за нови ски писти, но тя е потвърдена отново на страница 205, в точка 67 - „Не се допускат дейности, водещи до нарушаване и увреждане на тревното покритие“. (виж Факсимиле 2)
Това означава, че е забранено да се трасират нови ски писти в ски зона „Алеко“, тъй като по време на този процес се премахват камъни, правят се заравнявания и няма начин тревата да не бъде наранена.
Отделно точка 67 добавя поредната спънка пред така наречената подмяна на лифтове. Новите стълбове стоят върху фундаменти, които, разбира се, ще нарушат тревното покритие. Така и чрез този текст каквато и да е модренизация е напълно невъзможна.
Отново срещу лифтовете
Поредното недомислие, блокиращо „подмяната“ на лифтовете, което, както стана ясно, на практика е нов строеж, се намира на страница 211 от Плана, точка 158 - „Не се допуска изграждане на нови въжени линии за достъп до туристическите центрове“. (виж Факсимиле 3). В същото време в предходанта точка 156 е записано следното: „Допуска се създаване на нова по-ефективна и безопасна пространствена организация на съществуващата мрежа от влекове в района на хижа „Алеко“ и Капакливец“. Противоречието е очевидно – от една страна нищо ново не се допуска, но от друга може да се направи по-добра организация. Как това ще стане със старите съоръжения – никой не е наясно.
Освен това точка 158 оставя в безизходица Драгалевския лифт, чието проектиране започва през 1953 година, а сегашното му трасе е пуснато в експлоатация през 60-те години на миналия век. Този лифт свършва на Голи връх, в нищото. Драгалевският лифт ще бъде супер модерно съоръжение от смесен тип. През зимата той ще е 8-местна кабинка, а през лятото 6 или 8-местна седалка. Драгалевският лифт ще стига зад мястото, където беше хотел „Щастливеца“. Но това модернизиране и удължение няма как да се случи, защото е ново строителство, а то е забранено, както се видя по-горе.
По същата причина Княжевският лифт не може да се модернизира. Той беше 4-местен кабинков, като е предвидена инвестиция за 10-местна кабинка. За да се случи това отново се стига до изграждане на нови фундаменти и по-широки трасета. Идеята е сегашната крайна станция „Копитото“ да стане междинна, а трасето да бъде удължено до „Офелиите“. Но това също е ново строителство и е забранено.
Съвпадение?
По време на разработването този план за управление директор на ПП „Витоша“ е Тома Белев. Той не е участвал официално в разработката, но хора от екипа твърдят, че се е намесвал непрекъснато. В същото време Белев е автор на частта „Норми и режими“ на сега действащия план за управление на Национален парк „Пирин“, където е записал: „На територията на целия НП „Пирин“ се въвеждат следните допълнителни забрани: Строителство на нови и разширяване на съществуващи ски писти и съоръжения“. (виж Факсимиле 4). Това е силно подозрително еднакво със записаното в Плана за Витоша: „С настоящия план не се предвижда изграждането на нови ски писти и лифтови съоръжения“ (Факсимиле 1).
На 28 декември правителството промени именно текста в документа за „Пирин“ и така даде зелена светлина за развитието на зимния туризъм там. Но Витоша остава затворена заради нейния План за управление, където недомислените и противоречащи си текстове остават.
Факсимилета:
Факсимиле 1: Страница 194 от Плана за управление на ПП „Витоша“ - подчертаният текст забранява строителство на нови ски писти и лифтове, а предвижда тяхната подмяна. Но подмяната също е строителство. Освен това текстът е почти еднакъв със забраната действала до скоро в Плана на НП „Пирин“ (Факсимиле 4).
Факсимиле 2: Нищо, което уврежда тревното покритие, не може да се прави – при подмяна на лифт са нужни нови фундаменти за стълбовете, което не може да не увреди тревата.
Факсимиле 3: Тоталната забрана за нови въжени линии. Както се разбра, дори подмяната е вид строителство.
Факсимиле 4: Забраната, писана от Тома Белев в Плана за НП „Пирин“ - смислово абсолютно еднаква с тази в Плана за ПП „Витоша“ от Факсимиле 1.