На пресконференция по повод обявяването на София за постоянна европейска столица на спорта, кметът на София – Йорданка Фандъкова коментира и ситуацията с лифтовете на Витоша и сподели, че е възложила проверка по казуса:
"Очаквам резултатите от тази проверка, защото категорично съм казала на колегите да възложат възстановяването на лифтовете на собствениците. Ако те не го направят, тогава общината ще си влезе в правото и ролята да се погрижи за това, което вече няма да е собственост на приватизаторите. След приключване на проверката собствениците ще получат предписания или да възстановят лифтовите съоръжения, или да ги съборят за собствена сметка".
Има няколко причини собствениците на лифтовете да не могат да ги подменят с нови:
Според действащия План за управление на парк Витоша, подмяна на лифтове е възможна, единствено ако новите съоръжения имат точно същите параметри като старите. Това означава, че станциите и стълбовете трябва да имат същите размери и да са на точно същите места, като тези, монтирани през 50те, 60те и 70те години. Днес станциите на лифтовете са значително по-големи от тези от средата на миналия век. Същото важи и за стълбовете. Няма как да бъде монтиран нов, модерен лифт, който да спазва абсолютно точно трасето на стария, стълб по стълб. Лифтовете са сложни инженерни съоръжения, които превозват хора и отговарят на стриктни европейски стандарти, поради тази причина не може да се поставят своеволно стълбове.
Друга причина е парадоксалната ситуация, че новият Закон за горите изисква стъпките на лифтовете и влековете да бъдат изключени от горския фонд, а действащият План за управление на парк Витоша го забранява. „Витоша ски“ не са единствените потърпевши от несъответствието между Закона и Плана за управление. Влекът „Заека“ е собственост на Министерството на спорта. Той е разрушен от силните ветрове, а министерството също не може да го подмени поради забраните в Плана за управление.
Лифтовете на Витоша не са планирани по оптимален начин, именно затова част от тях в миналото бяха постоянно затворени. Голяма част от съоръженията на Витоша минават през силно ветровити местности, което налага тяхното затваряне при силни пориви. Пример за това са Романският лифт и Лалето 2, особено вторият почти никога не работеше. Освен това, някои от старите лифтовете изобщо не са свързани с транспортната мрежа и буквално водят в нищото.
Повечето лифтове са толкова стари, че няма как да бъдат ремонтирани и затова са спрени. Романският лифт е монтиран през далечната 1962г. от френската фирма Фив Лил(Fives Lille-Cail). Фирмата се занимава с изграждането на пътна и ж.п. инфраструктура. В историята си имат само един изграден лифт - именно Романският на Витоша. Поради тази причина фирмата от много години не предлага резервни части за него. В момента той е спрян от експлоатация защото е опасен, а резервни части не съществуват.
През 2009г. инвеститорът предлага проект за модернизация на Витоша, който предвижда инвестиции от над 50млн. лв. в спортна инфраструктура. Той включва разделяне на Романския лифт на две части с междинна станция, за да може при силен вятър да работи само долната част. Освен това в него са предвидени подмяна на Драгалевския лифт с кабина, подмяна на Симеоновския лифт с по-модерна кабина и удължаване на Княжевския лифт до Конярника. Проектът бе отхвърлен от МОСВ, защото противоречи с Плана за управление на парк Витоша, който не позволява никакви корекции в съществуващите трасета и изместване на станции.
Според изказването на Фандъкова лифтовете трябва да бъдат подменени, премахнати или общината да си ги вземе. Те не могат да бъдат подменени без промяна в Плана за управление на Витоша. Няма законова процедура, с която общината просто да си върне лифтовете - те са частна собственост и единственият начин е Столична Община да ги закупи от собственика. Това означава, че в крайна сметка ще трябва да бъдат демонтирани от собствениците.
Предложение за промяна на Плана за управление на Витоша може да бъде внесено в МОСВ от всяка институция, включително и Столична Община. Би трябвало като пряко заинтересована страна, общината да инициира тази промяна, за да може да се модернизира Витоша и да не се стига до крайности като разрушаване на лифтове.