Министерството на регионалното развитие и благоустройството е възложило на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да изготви проект за подробен устройствен план на отсечката от автомагистрала "Струма", която ще минава през Кресненското дефиле. С това на практика започва подготовката за строителството на участъка между Крупник и Кресна.
Заданието засяга изграждането на 24 км от платното на магистралата в посока София, както и обходен път на Кресна, който е част от платното на магистралата в посока Кулата и е с дължина около 5 км. Т.нар. източен вариант на лот 3.2 от магистралата (виж картата), който предвижда разделяне на пътя на две платна, беше одобрен от Висшия експертен екологичен съвет при екоминистерството през октомври. Според него платното в посока Кулата ще ползва съществуващия път през дефилето с малки подобрения, след което ще продължава по новия обходен път на Кресна. В посока София се предвижда изграждането на ново трасе. Двете платна ще се събират на около километър преди края на лот 3.2, където ще се включат в изграждащия се в момента участък между Кресна и Сандански. Приблизителната стойност на целия проект е около 1.2 млрд. лв. и включва строителство, надзор, отчуждения и др., казаха от АПИ.
Одобреното трасе беше един от общо пет разглеждани варианта на най-сложния участък от "Струма". Той получи подкрепа както от правителството, така и от местните жители, но пък беше най-критикуваният вариант от екоорганизации. Те предлагаха движението изцяло да се изнесе извън дефилето, а съществуващият път да остане локален, тъй като интензивният трафик вреди на богатото биоразнообразие в района. След като приключи процедурата, проектът ще бъде внесен за разглеждане от Националния експертен съвет по устройство на територията и регионалната политика, уточниха от АПИ.