Общинският съветник от ВМРО в Столичния общински съвет Карлос Контрера внесе доклад, според който се предлага Столична община да създаде общинска система за ползване на електрически скутери(тротинетки) в столицата.
Контрера предлага Столичният общински съвет да възложи на Центъра за градска мобилност задачата да разработи и въведе услуга за наем на електрически скутери, които да се ползват в рамките на града чрез мобилно приложение. Неговите аргументи са, че това е иновативен метод, който се налага като нова тенденция в градската мобилност.
Технологията е много популярна в редица европейски градове, както и в Съединените щати.
Как електрически тротинетки завладяха Париж
Според общинския съветник от ВМРО евентуалната инвестиция, която Столична община или ЦГМ трябва да направи, за да създаде системата и да започне да предлага услугата, не е голяма и е въпрос на сметки.
Той посочва, че в София отчетливо се забелязва тенденция за ползването на този вид транспортно средство. Безспорен би бил интересът особено на младите хора към подобен тип придвижване и е редно местната власт да започне да се оглежда за решения и предоставяне на цялостна услуга в тази насока.
В доклада се подчертава също, че този метод на придвижване позволява достъп до пространства, където има трудности или ограничения за достъпа на автомобили. Ползването на електрическите скутери е и мярка срещу замърсяването от градския трафик, тъй като няма отделяне на вредни емисии.
Ето какво казва в мотивите си към доклада Карлос Контрера:
„Технологията е сравнително нова, но за сметка на това за кратък период от време стана един от предпочитаните начини за пътуване. Ползването на електрически тротинетки се предоставя под формата за услуга чрез мобилно приложение, като потребителят не е ангажиран с определени маршрути и заплаща стойността на услугата, изчислена на база времето, в което е ползвал превозното средство.
Електрическите тротинетки са изключително популярни в столици като Париж, Виена и Мадрид, както и в градове като Ню Йорк и Лос Анджелис в Съединените щати, като широко се ползват не само от местните жители, но и от туристите. Този иновативен метод за придвижване в градската среда набира толкова популярност, че според наблюденията е на път да измести велосипедите и различните начини за споделеното им ползване.
Категорично електрическите тротинетки/скутери изпревариха като популярност и интензитет на ползване електрическите автомобили и системата за тяхното споделено ползване. Такива са данните от френската столица, например. Категорично може да се приеме, че електрическата тротинетка и масовото ѝ споделено ползване се превръща в част от градската мобилност и съставлява едно ново течение, което не изключва останалите начини на придвижване, но има своята сериозна ниша и перспектива за растеж. Следва да разглеждаме тази тенденция като нов елемент от системата на градската мобилност в широк смисъл, а и като елемент от новите тенденции в системата на обществения транспорт (така, както поетапно се въведе споделеното ползване на велосипеди като част от обществения транспорт).“