Витоша - време за решения. Това беше темата на дискусията, която се проведе на 10 декември по инициатива на председателя на Съюза на архитектите в България - Петър Диков. На конференцията присъстваха представители на Министерството на земеделието и горите, Министерството на околната среда и водите, Столична община, екологични неправителствени организации, ски училища, собственици на съоръжения и други ангажирани институции.
Какви са проблемите на Витоша:
Най-сериозният е, че продължава да действа планът за управление на парк "Витоша", който е разработен в края на 90-те години и приет през 2005 г.
Какви са рестрикциите в Плана за управление от 2005г.?
Действащият План за управление, приет преди почти 20 години, има няколко особено важни режима. В него изрично е записано, че
„не се предвижда изграждането на нови ски писти и лифтови съоръжения“, че „не се допуска изграждането на нови въжени линии за достъп до туристически центрове“ и, че „не се допускат дейности, водещи до нарушаване и увреждане на тревното покритие“.
Изключително важен е и текстът, който позволява евентуална реконструкция на лифтовете. Той гласи, че
„реконструкцията на лифтовите съоръжения се ограничава в границите на съществуващите трасета“.
На пръв поглед изглежда сякаш може би има някаква възможност за ремонт или подмяна на лифтовете. Това обаче не е така. Текстовете много умело са вкарани в юридически капан.
От една страна се забранява ново строителство на лифтове. Освен това се забраняват и дейностите, които биха нарушили тревното покритие. В същото време се разрешава реконструкцията само в границите на старото съоръжение. Тук е разковничето.
За да бъде сменен старият лифт, новото съоръжение трябва да ползва основите на стълбовете на старото – фундаментите, които са правени преди 50-70 години. Планът не допуска изграждането на нови фундаменти за лифтовете, тъй като забранява новото строителство, а новите основи, по смисъла на Закона за устройство на териториите, са ново строителство, за което се иска строително разрешение. Няма как да се изградят нови фундаменти и без нарушаването на тревното покритие, което също е забранено.
Тук е важно да се вметне, че този текст не позволява и създаването на нови писти, а на Витоша официално има само една такава – Витошко лале.
Тъй като лифтовете са правени по много стари технологии, преди повече от половин век, техните спецификации – големина на фундаменти, брой стъпки, не отговарят на модерните изисквания за безопасност.
Проблем е и Законът за горите
Освен Планът за управление на природен парк Витоша, друга спирачка пред модернизацията и подмяната на съоръженията е Законът за горите. В него за лифтове и писти се изисква промяна на статута на земята. Нещо, което не е необходимо да се прави за други линейни обекти като далекопроводите, които са над 60 000 км, а лифтовете в цяла България са само 200 км.
Промяната на статута на земята за лифтове и писти на Витоша на практика е невъзможно, защото целият парк е публична държавна собственост. Освен това таксите за тази промяна, само за съществуващите писти, е над 40 млн. лв. И то без да се променя собствеността, което е забранено по закон. Тоест инвеститорът дава едни пари и насреща не получава абсолютно нищо. Това е поредният капан сътворен от зелените с помощта на администрацията.
Природен парк Витоша има нов План за управление
Природен парк Витоша има изготвен нов План за управление, който е готов още от 2015г. и седи вече години на трупчета заради натиск на зелени неправителствени организации.
През 2014 година започна разработване на новия План за управление на Витоша. Той трябва да замени предшественика си, който е приет през 2005г. и е с валидност от 10 години – тоест действието му е изтекло през 2015г.
На 30 октомври 2015 година е готов новият и актуализиран План за управление на Витоша е. За изготвянето му са платени 600 хиляди лева.
От тази дата вече 9 години Планът отлежава и под натиска на зелените, като Тома Белев, Борислав Сандов, Петко Ковачев, Андрей Ковачев, Петко Цветков и др., не бива внесен за обсъждане във Висш експертен екологичен съвет.
Той не е стигнал до Министерски съвет единствено и само заради зелените. Тяхното недоволство е породено от факта, че това е един от първите планове за управление, които те не успяха да спечелят при обществената поръчка.
Така те не можаха да прокарат интересите си и да забранят модернизацията на ски съоръженията в Плана от 2015г., както е в Плана от 2005г., който е правен от Тома Белев и компания, и който чрез няколко юридически хватки абсолютно забранява подмяната на каквито и да е съоръжения.
Отделно новият План позволява ремонт на съществуващият сграден фонд в парка - хотели, хижи, заведения и почивни станции, но без да се увеличава капацитета им - леглова база и места за хранене.
Така зелените още през 2015г. започнаха да плашат с протести, ако Планът бъде приет. Те измислиха аргумента, че на новия план трябвало да се прави допълнителна екологична оценка.
Важно е да припомним, че както от Еко Новини първи съобщихме, на 30.12.2021г. Министерски съвет, председателстван от Кирил Петков, по предложение на тогавашните министър и зам. министър на околната среда и водите, Борислав Сандов и Тома Белев, прие Плана за управление на природен парк Българка. Въпросният план е изготвен от консорциум, с председател зам. министъра Тома Белев, и няма извършена допълнителна екологична оценка, каквато зелените искат да бъде правена на Плана за Витоша. Дори самият Белев, в качеството си на замeстник министър на околната среда, дава становище, че няма нужда от такава оценка.
Съдът отхвърли решението на МС за одобрение на плана за парк Българка
Двете най-големи фирми за строителство на лифтове в света категорично отказаха да заменят лифтове, използвайки старите основи
Австрийските “Допелмайер“ и „Лайтнер“, заявиха, че подмяната на лифта, при спазване на старите фундаменти на стълбовете, и трасе, е абсолютно невъзможно от съображения за сигурност.
„Да се строи на старите основи ли? Ние няма да направим това! Разбира се, че съм шокиран от тази идея, да се изгради нова въжена линия върху 50-годишни основи!” коментира през 2020г. Гернот Фишер – мениджър в “Допелмайер въжени лифтове”.
“Ако искате да построим ново съоръжение на старите основи, това е невъзможно. Старите основи са неподходящо оразмерени. Невъзможно е да се строи на стари основи по нова технология, съгласно настоящите изисквания за безопасност. Това е невъзможно! При всички случаи, дори и ако използвате старите места на основите, вие трябва първо да премахнете старите основи и да изградите нови, съгласно новите разпоредби, подходящи за новата въжена линия. И ако строите съоръжението на стари основи, разбира се, това със сигурност носи риск за хората, що се отнася до вятъра” добави Фишер.
Позицията на „Лайтнер“ е също толкова категорична.
Срещу всичко гореспоменато стоят Тома Белев и компания
Въпреки всичко гореспоменато и очевидните проблеми в Плана за управление, от години зелените твърдят, че проблем няма. Те избирателно цитират текста, че „реконструкцията на лифтовите съоръжения се ограничава в границите на съществуващите трасета“, казвайки, че подмяната е възможна. Пропускайки всички други детайли те плашат с протести всеки, който посмее да опита да отпуши процедурата.
Не е и ясно какви са техните интереси, тъй като модернизирането на лифтовете ще намали драстично хилядите автомобили, които се качват всеки уикенд на Витоша и освен, че замърсяват въздуха, причиняват и шумово замърсяване, което стресира животните.
Вероятно те го правят, за да могат да се отчитат пред техните благодетели от алпийските държави, които чрез различни фондации финансират съществуването на зеления НПО сектор в България.