От 5 до 14 август световноизвестният ветроходен кораб "Rainbow Warrior" на екоорганизацията "Грийнпийс" ще бъде в български води.
Уникалният плавателен съд ще акостира на пристанищата в Бургас и Варна, като в дните на престоя си в двата града, съответно на 5-6 и на 12-13 август, ще бъде отворен за посетители.
Визитата му у нас е свързана основно с кампанията на екологичните организации "ГрийнПийс" и "За Земята" - "Свободни от Пластмаса", която цели намаляване на замърсяването с пластмаси във водните басейни. Начело с целите на националната инициатива ще бъде осъществена научна и изследователска дейност в Черно море, която ще бъде реализирана съвместно с учени от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания и Института по океанология към БАН. Високо технологичното оборудване на "Rainbow Warrior" ще позволи да се направят изследвания за натрупване на отпадъци и наличие на мрежи в защитени зони, както и ще се проучи състоянието на екосистемите.
Главните виновници за замърсяването в Черно море са пластмасовите опаковки от чипс и вафли, пластмасовите бутилки и техните капачки, както и найлоновите торбички. Над три тона отпадъци на ден влизат в него от българските брегове, според изследвания на учени.
"Rainbow Warrior" е трето поколение кораб на "Грийнпийс", като неговият първи предшественик, потопен от бомбен взрив през 1985 г., е участвал в редица акции, някои от които спиране на ядрени тестове в Тихия океан, блокиране на въглищни пристанища и залавяне на бракониери, извършващи унищожителен риболов.
Строителството на новия ветроход на "Грийнпийс", който ще гостува у нас, е започнало в корабостроителница в Полша, завършено е в Бремен - Германия и през 2011 г. е пуснат на вода в пристанището в Хамбург. Създаден е от едни от най-добрите корабни инженери в света, за да може да претендира за единствения плавателен съд, който, освен екологично съобразен, е и специално пригоден за проучване на моретата и океаните по света, както и за борба с техните замърсявания. Със своята 55-метрова А-образна мачта "Rainbow Warrior" плава основно на вятър и може да издържа много повече от традиционните мачти за същия тип кораби.
Еко характеристиките на 340-тонния гигант включват още форма на корпуса, проектирана специално за изключителна енергийна ефективност; Електрическа система за движение (7 възела само за 300 кВ); Изчерпателна екологична оценка на кораба; Най-високи екологични стандарти на всички двигатели (IMO Клас-II); Нотация за "зелен клас" със "Зелен паспорт"; Нотация за клас за доброволна защита на околната среда; Третиране на вредните газове, минимизиране на емисиите на азотни окиси и прахови частици; Биологично третиране на отпадната и сива вода; Централна система за зареждане на горива и масла за предотвратяване на разливи; Система за боядисване съобразена с околната среда./ DARIK