В понеделник в 17.00 часа, министърът на екологията в оставка Борислав Сандов е отменил всички предишни процедури по Оценка за въздействие върху околната среда(ОВОС), които даваха възможност в обозримо бъдеще да бъде довършена АМ Струма през Кресненското дефиле.
Този акт на отиващия си вицепремиер по климата означава, че България ще върне на Брюксел всичките 1.6 млрд. евро, които страната досега е получила за изграждането на АМ Струма.
По информация на Еко Новини заповедите за спиране на процедурите за АМ Струма не са изготвени от служители на министерството на околната среда и водите, а от активисти на неправителствени организации, които са съветници на Сандов.
Причина за това е, че служителите на МОСВ са отказали да участват, тъй като нито са спазени процедури, нито при изготвянето на решението е спазен закона.
Проблем е имало и при вписването на тези решения в деловодната система на ведомството. Видно от публикуваното решение е, че датата за извеждане е написана с химикал - нещо което вече не се използва в администрацията.
Липсват и атрибутите, които трябва да присъстват в такива документи – подписи на експертите от МОСВ, изготвили и съгласували документа.
Но основният въпрос е - нормално и законно ли е в последните минути на Сандов като министър да издава такива важни и финансово обвързващи държавата решения.
Защо той не го направи докато правителството не беше в оставка?
Отговорът е ясен. Сандов обслужи интересите на неправителствените екологични организации, които от над 20 години саботират довършването на АМ Струма през Кресненското и лобират за 15 км. тунел в интерес на швейцарска компания.
По информация на Еко Новини назначаването на Сандов като министър и вицепремиер е общоприето като грешка от бившите управляващи, и той много добре знае, че няма да стъпи на министерския стол никога повече. Това най-вероятно го е мотивирало да прекара чуждите интереси, които защитава.
Все пак съществува и възможността тези решения на Сандов да бъдат обжалвани пред Върховният административен съд и той да ги отмени. По информация на Еко Новини АПИ вече се е захванала с оборването.
Да, обаче това ще отнеме време - ново забавяне с години и още жертви в тази най-смъртоносна отсечка от международен коридор в цяла Европа, където има хиляди ранени и стотици загинали.
Все пак има и друга възможност - служебният министър да отмени съмнително изядените заповеди от Сандов, с което да прекрати порочната практика отиващи си министри да взимат съмнителни решения в личен интерес.
Ако това не се случи, то перспективата е АМ Струма през Кресна да бъде завършена след 2030г.