Всеки ден десетки самолети кацат на летище София, прелитайки буквално на метри над купола на катедралата Александър Невски. Обичайна звукова картина е трясъка на двигателите в следобедните и вечерни часове. Най-потърпевши са жителите на Подуяне и Враждебна.
Софиянци са се примирили с тези гледки и шум.
Добре е, че досега в цялата 85-годишна история на аерогара София не е имало случай на катастрофа на самолет над София. Но имаше няколко тежки инцидента на самото летище със загинали хора.
Такъв е случаят на 21 декември 1971 година. Тогава, при излитане, поради неконфигурирани елерони, катастрофира самолет ИЛ-18. Загиват 30 човека, повечето от оркестър София. В този полет губи живота си и естрадната прима Паша Христова. При инцидента остават живи народната певица Янка Рупкина, Борис Годжунов и Димитър Симеонов, който впоследствие възражда отново оркестъра.
Вторият тежък инцидент е на 10 януари 1984 г. Тогава самолет ТУ 134, летящ от Берлин, е принуден от диспечерите да кацне при лоши метеорологични условия. Машината се разбива между селата Кривина и Казичене, малко след Околовръстното на София. Загиват всичките 50 пасажери. Има версии, че от РВД са бързали да приземят самолета, защото закъснявал този на Тодор Живков.
За да се избегне опасността от още по-тежки катастрофи, тогава се разработва проект за преместването на аерогарата на най -малко двайсет километри в югоизточна посока към Елин Пелин. Поради промените през 1989г. и липса на средства, идеята е изоставена.
Кацането на самолети, преминаващи над София, освен опасността от тежки инциденти, носи и още два негативни аспекта. Единият е шума. Вторият е също толкова сериозен - замърсяването.
Въздухът в София е силно замърсен, най -мръсният от всички европейски столици. Заради това са виновни огромният брой коли, праха и отоплението на дърва и въглища, както и някои естествени причини.
Към тези фактори трябва да се добави и замърсяването от кацащите десетки самолети на ден. Керосинът, който използват реактивните двигатели е много токсично гориво. То е особено вредно за здравето на хората. Още повече на тези с дихателни проблеми. По тази причина, на повечето столици в Европа, летищата са извън градовете. Преди години се взеха някакви мерки, заради шума и замърсяването, самолетите по рязко да набират височина, а на някои типове машини, повечето руски, беше забранено да летят в Европа. Но това не е мярка, която има сериозен ефект.
Опасността от инциденти и замърсяването в София се увеличава с натоварването на трафика на летище София, най-вече от нискотарифните компании. Самолети излитат и кацат по всяко време на денонощието. Поради посоката на ветровете, обикновено във следобедните и вечерни часове всички кацат летейки над София.
За да се предпазят гражданите на София от разрастващият се самолетен трафик, трябва да се вземат сериозни мерки. Една от тях е, че може би вече трябва да се забрани директното прелитане над града. Другата е да се възобновят плановете за строителство на ново летище извън Столицата. Настоящето да се закрие, рекултивира и превърне в зелен атракционен парк.
Трябва ли да стане катастрофа, за да се задействат институциите?