При първият финален етап на конкурса Hyperloop Pod Competition, организиран от космическата компания SpaceX на Илън Мъск си тръгва с награда Pod Innovation Award, продукт на българската компания IPS с управител Александър Рангелов.
На този етап са се тествали умалени модели на капсули на различни проекти, предназначени за транспортната система Hyperloop.
Отборът rLoop, който спечели наградата за иновации Pod Innovation Award, има немалко българско участие - продукт на българската компания IPS с управител Александър Рангелов.
Ето и няколко кратки въпроса към нашия сънародник, доказал, че и в България могат да се развиват технологии на бъдещето (интервюто е на http://nauka.offnews.bg).
Разкажете за себе си, с какво се занимавате?
По професия съм инженер, завърших Професионалната гимназия по електроника в София, след това - Техническия университет в Мюнхен със специалност електротехника. Веднага след това се прибрах в България с главна цел да развия пазари за компанията в чужбина. От 7 години съм изпълнителен директор на IPS и в сравнение с нула експорт преди 7 години, днес имаме работещи системи в 56 държави.
Как събрахте отбора, с който участвахте в конкурса? Има ли други българи в него?
Отборът се събра в онлайн платформата Reddit. Интересното е, че повече от 2 години всеки работи самостоятелно, в постоянна онлайн връзка чрез slack, но за първи път всички се видяхме преди седмици в Menlo Park, Калифорния. Няма други българи, реално представлявам IPS, т.е. и всички колеги в София, работили по разработката на захранващата система.
Откога работите върху проекта?
По проекта работим от 2015 г. Най-дългата фаза бе концептуалната, за разработване на дизайна на самата капсула. След като проектът бе одобрен, преминахме към физическото му реализиране.
Какви бяха предимствата на Вашия отбор и с какво другите бяха по-добри?
Отличавахме се в нестандартния подход с магнитната спирачка, която беше ключов елемент от сигурността на капсулата, с модулната захранваща система, която може да черпи енергия от възобновяеми източници, със самото задвижване и подхода при магнитната левитация, както и с отличните показатели на аеродинамиката.
Другите финалисти разполагаха с бюджети от над 900 хиляди долара и съответно можеха да си позволят по-специална и прецизна изработка на шаси, корпус, някои други системи. Ние направихме всичко сами, общо взето, а частите, които все пак трябваше да се закупят, бяха за около 65 хиляди долара.
Мислите ли, че концепцията Hyperloop е реалистична и може да е ефективна?
За реалистична е реалистична, но дали ще е ефективна е твърде рано да се каже. Ще почакаме и ще видим. Първият договор за реален Hyperloop е подписан и ще бъде изграден между Дубай и Абу Даби.
Какво Ви е впечатлението от Илън Мъск? И на живо ли е толкова вдъхновяващ?
Няма как да го опиша, уникално впечатление ми направи. Но това е така, защото съм запознат подробно с биографията му, може би не всеки познава дейността му в детайли. За мен той е топ инверторът на десетилетието, а компаниите му Tesla, SolarCity, SpaceX са феномени поставящи нови стандарти. В момента пък работи за заселването на Марс.
Интересното е, че всички щуротии, които си намисля се реализират, така че някак си очаквам в близко бъдеще и човек на Марс.
С какво се се занимавате и какви са плановете ви?
По принцип се занимаваме с електрифициране на места и райони без електропреносна мрежа. IPS е на 27 години и има изключително силен фокус върху научно-развойната дейност. Фокусираме се върху технологии на бъдещето и сме щастливи, че сме част от тях, както е в случая с Hyperloop.
1.6 милиарда души в световен мащаб нямат достъп до електричество, а ние имаме уникален продукт и технология за автономно захранване – EXERON (www.exeron.com), с който на много места изграждаме автономни електроцентрали и малки мрежи, т.нар. Mini-Grids, с което хората и домакинствата получават достъп до електроенергия, покриват свои минимални нужди и, в крайна сметка, качеството на живота им се повишава.
Плановете ни за бъдещето са насочени към т.нар. умни мрежи, които освен, че произвеждат електроенергия, но и споделят съхранената енергия между потребителите, обменят информация и мощност.
Първи снимки от строежа на пълномащабния прототип на Hyperloop
Футуристичният транспорт Hyperloop е с една крачка по-близо до реалността.
На конференция в Дубай са представени снимки и видео, които показват строящата се в пустинята Невада тестова писта, първата в реални размери и капацитет.
Засега от нея се виждат 50 метра свързани помежду си бели метални тръби с 3.3 метра диаметър, разказва сайтът Мashable.
Идеята за транспорта Hyperloop за първи път е предложена от шефа на SpaceX и Tesla Илън Мъск през 2013 г. и се разработва от няколко фирми, сред които е Hyperloop One. Тя е първата компания, заела се с изграждането на пълномащабен прототип на технологията.
Пистата, наречена DevLoop, е в пустинята Невада, на около 50 км от Лас Вегас. Като се завърши, тя ще бъде затворен прототип с дължина от 3 км, демонстрираща пълен капацитет и пълна скорост.
Новата транспортна система ще позволи на пътниците да достигнат до местоназначението си с почти свръхзвукова скорост, 1220 км/ч. Това е технология за наземен транспорт, която използва вакуумни тръби и задвижвани на магнитна възглавница (технология Maglev) капсули във вътрешността на тръбите.
Такава система за транспорт може да намали до минути дългото с часове пътуване между градовете.
Очаква се компанията да извърши публичен тест през първата половина на 2017 г. Но първата система Hyperloop вероятно няма да бъде в САЩ. Компанията подписа споразумение в края на миналата година с Дубай и Обединените арабски емирства, за извършване на предпроектни проучвания. През януари Роб Лойд заяви пред Mashable, че е възможно Дубай да получи първия Hyperloop.