овишаването на таксите за движение по пътната мрежа чрез тол-системата ще доведе до сериозни загуби на транспортните фирми.
Това каза пред БНР Койчо Русев, председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт, Националната транспортна камара и член на УС на АЕБТРИ.
Според него, продължава да има неизяснени въпроси. Основната причина е недостигът на пари за ремонт на пътищата.
Съгласни сме, че състоянието на пътната мрежа, извън магистралите и някои от първокласните пътища, все още е плачевно. Но трябва да се потърси справедливо решение. Трябва да се намери такъв начин, който да разпредели тази потребност справедливо сред всички участници в транспортния процес, да се види кой какво внася в бюджета и да се прецени, каза Русев.
Той подчерта, че в Европа – там, където е въведена, тол-системата обхваща средно около 15% от общата пътна мрежа, а при нас се говори за 50 и до 80%. По думите му, трябва да се изясни дали въобще има нужда от тази тол-система.
Според него има форми и средства да се реши въпросът без тази система, например чрез акциза. Една от причините е, че през България минава голям транзитен поток и този поток плаща много по-малко отколкото в други държави.
Какво пречеше да се направи така, че тези, които минават през България, да имат условия да зареждат гориво на по-ниска цена, като от тази цена ще остане акцизът, който е 33% върху цената, на която се добива горивото, и допълнително 20% ДДС – стотици милиони ще дойдат само от това хората да си пълнят резервоарите в България, ще се създаде допълнително производство и това ще е положително за цялата държава. Има варианти, трябва да се мисли, подчерта Русев.
Според него браншът е готов за диалог, но никой не чува неговия глас.
Тази седмица ще бъдат отворени финансовите оферти на кандидатите за изграждане на тол - системата у нас, които имат по-голямата тежест в крайния резултат - 70 процента. Участниците в търга са общо 6 чужди и български консорциуми. Досега се оценяваха техническите параметри в предложенията.
По темата за тол-системата в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Пътната агенция твърдят, че са изправени пред параграф 22. Ползите – въвеждане на по-справедлив модел на заплащане за преминаване по пътищата, ще се таксуват тези, които разрушават най-много и амортизират повече.
С тол-системата България ще се възползва от стратегическото си географско положение. Транзитният тежкотоварен трафик ще се таксува адекватно, а не както сега – 21 лв. на фона на цената в Сърбия, която е до 180 лв. за преминаване. Има и съпротива срещу новата система - 14 обжалвания на процедурата по обществената поръчка. Държавата ще заведе иск срещу най-често обжалващите обществената поръчка фирми. Одиторска 1/2 компания оценява пропуснатите ползи за държавата от забавянето.