София планира да плати 14 млн. лв. в следващите четири години за поддръжка на светофари, монтираните на тях видеокамери и техническо обслужване на общинския Център за управление на трафика, показва проверка в Регистъра на обществените поръчки.
Общината търси фирма, която да следи и ремонтира 366 светофарни уредби, 41 пешеходни светофара и 100 кръстовища със зелена вълна, както и видеокамерите на 197 кръстовища. Изпълнителят ще трябва и да поддържа системите за управление на трафика и за приоритизация на превозните средства на градския транспорт. Предвидено е и разширяване на двете системи, без да са зададени конкретни параметри за това.
Според условията на новия търг изпълнителят ще трябва да прави месечни справки за състоянието и повредите на светофарите, да ги почиства на всеки шест месеца, както и да почиства камерите за видеонаблюдение на всеки три месеца. Фирмата ще трябва да отстранява повреди по уредбите - за широкия център ще трябва да реагира в рамките на 45 минути, а за останалата част на София до 60 минути. Изпълнителят ще трябва да поддържа хардуера на общинския Център за управление на трафика в "подходящо работно състояние".
Общината не задава никакви икономически и финансови изисквания към участниците в търга, нито изисквания към професионалната им дейност, показва документацията в Агенцията за обществени поръчки. Основното условие е фирмата да е изпълнила поне една сходна дейност в последните три години. За такава се счита "поддръжката на минимум 180 светофарни уредби в един или повече градове". Друго изискване е участниците да притежават минимум две автовишки и един автокран, както и най-малко 20 техници, четирима координатори и двама технически ръководители. Цената има тежест 40% при оценяването на офертите, а техническото предложение - 60%. Документи се приемат до края на септември.
Вечното внедряване на умни светофари
За "интелигентните кръстовища" в столицата се заговори през 2012 г., когато тогавашният заместник-кмет по транспорта Любомир Христов обеща система от 20 кръстовища с приоритизирано преминаване на градския транспорт. Впоследствие общината обещаваше 160 "модернизирани" кръстовища до края на 2016 г. "В момента работят около 60 кръстовища с приоритизация на обществения транспорт - най-натоварените, където Центърът за градска мобилност регистрира най-големи закъснения", обясни пред "Капитал Daily" директорът на дирекция "Управление на трафика" в общината Димитър Петров. По думите му до края на годината трябва да бъдат обхванати всички 180 кръстовища, през които преминава градски транспорт в града.
Според общината модернизираните кръстовища вече работят и тежкият трафик в града е намалял. "Ефектът е видим и много полезен. Изпълнява се почти двойно минималната норма от 30% намаляване на трафика на тези кръстовища", каза през 2016 г. Димитър Петров. По думите на заместник-кмета по транспорта Евгени Крусев от тази година пък "като цяло резултатите от системата са добри. Задръстванията, където преди бяхме свикнали да са големи, са в няколко пъти по-малки."
Всъщност "модернизацията" на светофарите в София се случи основно по линията на два проекта. Преди година и половина завърши проект с 8 млн. лв. европейско финансиране за "интелигентна система за управление на трафика". По него в периода 2015-2016 г. в града беше монтирано оборудване на 20 светофарни уредби и 750 превозни средства на градския транспорт. Така оборудваните кръстовища трябваше да пропускат автобусите и тролеите приоритетно пред останалите автомобили. Изпълнител на този проект беше "Телелинк" ЕАД.