Ако Германия наистина въведе премия за връщане на старите дизелови автомобили, много от тези коли могат скоро могат да се озоват в Полша. А тази перспектива плаши полските търговци на автомобили, разказва Паул Флюкигер за "Дойче веле".
Дизеловите автомобили хич не вървят в момента на пазара, твърдят в полската автокъща "Global Imports" от Гданск. "Все повече бягаме от дизела", казва един търговец и добавя, че фирмата внасяла вече много рядко дизелови коли. "Ако въобще, то тогава предимно от Германия и лично шефът ги поръчва", добавя служителят. Търговците на автомобили втора употреба обаче не изключват едно очаквано събитие да промени нагласите. Става въпрос за обсъжданата в момента в Германия нова екологична премия за връщане на старите дизелови автомобили. "В бранша много се говори за това", казва един автотърговец от Гданск. Никой засега не знае как новата премия у съседите ще повлияе на полския пазар за стари коли. "Засега всички изчакват", допълва той. По данни на полски журналисти, заети в бранша, собствениците ще започнат да получават въпросната премия чак след като по-голямата част от старите дизелови автомобили вече е предадена за скрап. Фолксваген и Ауди обещават да изплащат до 10 хил. евро за подмяната на стара с нова кола - една невероятна сума за поляците.
А ако не отиват за скрап?
В специализирани статии обаче четем и това: БМВ, Мерцедес и Тойота се готвят да изплащат по 2 хил. евро за стара дизелова кола (на поне 7 години или повече) по екологичния стандарт ЕВРО 4, без обаче да унищожават върнатите коли. В тази връзка много полски издания пишат, че е много вероятно тези автомобили да попаднат на полския пазар. През 2016 година БМВ е заемала шестото място сред най-търсените коли от полските автотърговци. Тойота и Мерцедес са били съответно на девето и десето място в тази класация. От 2011 година полският пазар за автомобили втора употребарасте постоянно. Само от 2015 до 2016 е отчетен ръст от 20 процента, сочат данните на Полското сдружение на автомобилните фабриканти (PZPM). Новите регистрации се разпределят така - две трети са коли втора употреба и 1/3 нови коли. Годишно в Полша биват регистрирани по 1,5 милиона лични автомобила, като над половината от тях (54%) са коли на възраст над 10 години, които съответно нанасят сериозни поражения на околната среда. Колкото до това, че Полша е и транзитна страна за много стари автомобили, отиващи още пó на изток, този факт не тревожи особено търговците на употребявани автомобили. "Основният въпрос е фактическата реализация на тази екологична премия в Германия. Ако старите дизелови автомобили не трябва да бъдат предавани за скрап, ще бъдем изправени пред сериозен проблем", казва председателят на PZPM Якуб Фарис. Той обаче не вярва, че Берлин ще прехвърли екологичния проблем с дизеловите автомобили на няколко километра източно от река Одер, по която преминава границата с Полша. Ясно е обаче, че дизеловите автомобили, произведени между 1992 и 2009 година (ЕВРО 1 до ЕВРО 4), ще заминат за Източна Европа, ако не подлежат на задължително унищожаване. Там няма ограничения за тях и те ще могат да си се движат напълно редовно.
"Това би било катастрофа"
"Тези коли ще поевтинеят значително, което ще ги направи много търсени в Полша. Стотина хиляди 7-годишни дизелови автомобила няма да бъдат някаква голяма драма.Но един милион стари дизелови модели ще бъдат истинска катастрофа", допълва Фарис. Той очаква този остарял автомобилен парк да подбие цените не само на автомобилите втора ръка, но и на новите коли.
Източник: Дневник