В рамките само на няколко дни, в края на март, бившият главен съветник на Борислав Сандов - екологът Андрей Ковачев и негово НПО, са завели 8 дела във Върховният административен съд срещу завършването на АМ Струма през Кресненското дефиле.
И осемте жалби са със сходно съдържание и мотиви.
Този начин на завеждане на дела е стар прийом на зелените, когато искат да забавят или провалят някой инвестиционен проект. Подават няколко жалби с минимални разлики и дори не плащат задължителната държавна такса, която за такъв вид дела е само 10 лева.
Тази стратегия има две цели – или делото да бъде разпределен при техен приближен съдия, или при такъв, който е участвал в техните обучения по европейски програми.
Еколозите от коалицията „За да остане природа в България“ са водили над 1100 дела срещу проекти - държавни, общински и частни. Сред тях са метрото в София, 7-ми реактор на АЕЦ Козлодуй, завода за боклук в Столицата, тунелите под Шипка и Петрохан, магистралите Струма и Хемус. Дела са водили и срещу туристически обекти - ски зоните в Пирин, Рила и Витоша, голф игрища. Дори и срещу изграждане на язовири и пречиствателни станции.
Според официалната статистика, през последните 14 години в Кресненското дефиле при катастрофи са загинали 71 човека, а тежко ранените са 386.
Отсечката се е превърнала в най-смъртоносната не само в България, ами в целия Европейски съюз. Преди години дори самият жалбоподател Ковачев, заедно с покойния алпинист Боян Петров, бяха блъснати от румънски автомобил в дефилето и пострадаха тежко.
Отсечката освен, че е най-смъртоносната, тя е и една от най-натоварените в България, като от там минава най-големият обем трафик в направление Север-Юг. През лятото се образуват огромни колони от автомобили, които пушат и замърсяват в пъти повече дефилето, отколкото, ако от там минава едно платно на магистрала.
Освен това тя е преминала всички български и европейския процедури, които гарантират за нейната природосъобразност – екологична оценка, мерки за опазване на зоните от Натура, приети от Националния съвет по биологично разнообразие и Европейската комисия, както и становища на Бернската конвенция, която многократно отказва да образуват дело по случая, въпреки огромния натиск на зелените, защото не открива нарушения.
Въпреки всичко това, по абсолютно неясни причини, зелените продължават да обжалват за пореден път проекта. В екологичните среди се говори, че причина за това е лобито на швейцарска строителна фирма, която има техника за копаене на тунели, каквато в България няма.
Участъкът от магистралата между София и Кулата трябваше да е изцяло готов до 2004г. за Олимпийските игри в Атина. След почти 20 години, 16 от които България е член на Европейския съюз, тя все още не може да бъде завършена. Това е прецедент в рамките на ЕС.
АМ Струма освен, че е изключително важна за региона и България, е от общоевропейско значение – свързва две столици на държави от ЕС, Атина и София, част е от изключително важния общоевропейски транспортен коридор номер 4, който свързва Германия, през Балканския полуостров, с пристанищния град Солун и Егейско море. Тя свързва и река Дунав, чрез пристанището във Видин, с Бяло море.
Поради лобистките интереси обаче, всичките дивиденти, които България би имала от довършването на тези 15 километра, се губят, а в дефилето продължават да загиват хора.
Злоупотребата на зелените с правата, дадени им от българското законодателство, има жестока цена. България губи пари, туристи, но най-вече губи млади хора, които можеха да са живи, ако тези пусти 15 километра бяха завършени още преди много години.