Проблемът на Витоша – забраната за подмяна на старите лифтове с нови

  22 Януари 2025, 16:17     752     0   
     


Действащият от над 20 години План за управление на Природен парк “Витоша”, освен че забранява строителството на нови лифтове, не позволява и подмяната на старите амортизирани и ръждясали съоръжения с модерни, безопасни и с по-голям капацитет.

Докато този архаичен, пълен със забрани, план за управление действа, каквото и да се твърди от министри, общинари и зелени активисти, на Витоша нищо няма да си случи.

Дяволът е скрит в детайлите

За да бъдат сменени Симеоновският, Драгалевският и Княжевският лифтове, както и всички останали, е необходимо поставянето на нови стълбове. Това изисква изкопаване на основи, направата на кофраж с арматура, изливане на бетон и поставяне на стълбовете, които се закрепват в изградения фундамент с двуметрови анкерни болтове. Обикновено такива основи са с размери 3 на 3 метра.

Проблемът е, че според Закона за устройство на територията (ЗУТ) това се счита за ново строителство, а то, съгласно Плана за управление на Природен парк “Витоша”, е забранено. Дали обаче нещо вкопано в земята може да навреди на природата и животните, заради което еколозите, писали плана, не го допускат?

 

Австрийските компании “Допелмайер” и “Лайтнер” заявиха, че подмяната на лифта при запазване на старите фундаменти и трасе е абсолютно невъзможна от съображения за сигурност.

“Да се строи на старите основи ли? Ние няма да направим това! Разбира се, че съм шокиран от тази идея, да се изгради нова въжена линия върху 50-годишни основи!” – коментира през 2020 г. Гернот Фишер, мениджър в “Допелмайер въжени лифтове”.

“Ако искате да построим ново съоръжение на старите основи, това е невъзможно. Старите основи са неподходящо оразмерени. Невъзможно е да се строи на стари основи по нова технология, съгласно настоящите изисквания за безопасност. Това е невъзможно! При всички случаи, дори и ако използвате старите места на основите, вие трябва първо да премахнете старите основи и да изградите нови, съгласно новите разпоредби, подходящи за новата въжена линия. И ако строите съоръжението на стари основи, разбира се, това със сигурност носи риск за хората, що се отнася до вятъра,” добави Фишер.

Позицията на “Лайтнер” е също толкова категорична.

Отхвърленият проект

“Витоша ски”, собственикът на съоръженията, още през 2009 г. поиска да сложи нови лифтове на местата на старите и да възстанови пистите, но получи категоричен отказ. Мотивът за отхвърляне на проекта за “Модернизация на ски зона Алеко” беше, че Планът за управление на Природен парк “Витоша” не позволява ново строителство. Освен това се твърдеше, че реализацията му ще наруши тревното покритие в парка, което също е забранено от плана.

Проектът на “Витоша ски” предвиждаше Симеоновският, Драгалевският и Княжевският лифтове да се подменят с нови 8- и 10-местни кабини. Княжевският лифт трябваше да се удължи до Златните мостове, а Драгалевският – до хотел “Щастливеца”. Симеоновският оставаше в старото си трасе. Предлагаше се лифтът “Романски” и влековете “Спас” и “Боби” да се подменят с четириместни седалки. Проектът включваше и изграждане на още две осветени писти, с общо 17,5 километра трасета – всичките в съществуващите маршрути, но с нова организация.

През 2010 г. “Витоша ски” представиха публично проекта и организираха кампанията “Аз обичам Витоша”. Срещу този проект обаче се обявиха зелени неправителствени организации, включително тогавашният директор на Природен парк “Витоша” – Тома Белев. Еколозите организираха множество митинги и протести. Държавата се огъна пред зеления натиск и целият проект се провали.

Резултатът

Действията на еколозите, бездействието на министерствата и Столичната община доведоха до сегашната ситуация – безкрайни задръствания на Витоша, пушещи дизелови автобуси, опашки и изнервени граждани. Нула екология и замърсена околна среда в парка.

Решението

Природен парк “Витоша” има изготвен нов План за управление, който е готов още от 2015 г., но вече осем години отлежава в Министерството на околната среда и водите (МОСВ) заради натиск от зелени неправителствени организации.

Новият план, разработен през 2014 г., трябва да замени стария, който е приет през 2005 г. и е с валидност 10 години. На 30 октомври 2015 г. новият План за управление е предаден за одобрение в МОСВ. Изготвянето му струва 600 хиляди лева. Въпреки това, под натиск от зелени организации като Тома Белев, Борислав Сандов, Петко Ковачев и други, планът не е внесен за обсъждане във Висш експертен екологичен съвет (ВЕЕС).

Има и правна възможност - сега действащият план са се промени само в часта "норми и режими", но пак ще трябва да се извървят законовите процедури.

Кметът на София, Васил Терзиев, трябва да поиска от МОСВ да проведе ВЕЕС, на който да се разгледа и приеме новият план за управление на парка. Новият план категорично забранява строителството на нова леглова база и допуска само ремонт на съществуващите хижи и възстановяване на сградите “Щастливеца” и “Простор” в старите им параметри. Смята се, че наличните 5400 легла са предостатъчни за посетителите на Витоша.

Освен това, Министерският съвет трябва да предложи на Народното събрание да одобри изменение в Закона за горите, свързано с ползването на земята, която е публична държавна собственост и не подлежи на продажба. Това са процедури, които могат да отнемат няколко месеца или година, но ще отворят хоризонта за модерна Витоша и развитие на зимния туризъм в България.

При спазване на закона, дори еколози като Тома Белев и компания да обжалват, те могат само да забавят, но не и да спрат модернизацията на Витоша. Ако го направят, ще се докаже за пореден път, че не са истински еколози, а добре платени екорекетьори.