Водородното гориво – горивото на бъдещето
Двигателят разлага водата само чрез слънчева енергия
Към проекта му има интерес от страна на мащабна германска автомобилна фирма
Водородното гориво се води горивото на бъдещето. То спестява много пари, както и отровни изпарения. Екологичният му ефект е осезаем, но все още не може да се наложи подобаващо на пазара в автомобилостроенето.
Светослав Цонев е електротехник, работил известно време в Германия, който решава да създаде и патентова водороден двигател. Самият той е родом от столицата, но от години живее в града ни и се приема за пловдивчанин. Всъщност Светослав не е оригиналният изобретател. Първият такъв в света е генераторът на Браунов газ, измислен от Илия Вълков. След неговата смърт, двигателят е донесен в България, а понастоящем се намира в Музея на политехниката в София.
От него черпи вдъхновение и Светослав, като в двата проекта се намират малко, но значими разминавания. Докато двигателят на Илия Вълков разлага водата с електролиза, този на Цонев я разлага само чрез слънчева енергия. Водородът може да се концентрира в резервоари, да се пренесе на определено разстояние и да се употреби, където и когато е нужно. За да не се получат смесени газове,въвежда като допълнение методът на Хол за движение на заредени частици в магнитно поле. Със слънчева енергия могат да се достигнат температури до 2000 градуса при качествени слънчеви концентратори, които са скъпи в момента, но при едно серийно производство ще поевтинеят десетократно. А те са скъпи, защото се произвеждат само експериментално.
На светът му предстои да премине на електро двигатели и водородни двигатели, с оглед на това, че нефтът привършва, а и тези автомобили не замърсяват, обяснява Светослав Цонев, който чака за патент вече четири години, но за съжаление в България този процес е много бавен и отнема до 5-6 години, а понякога и повече.
Проектът му се казва „Метод и принципно устройство на инсталация за разлагане на водата в парообразно състояние на съставните й части – водород и кислород – с използване изцяло само на слънчева енергия“ и той вярва в неговия успех.
Идеята му идва от това, че близо 40 години мисли за придобиване на енергия, която не зависи от изкопаемите горива. Първоначално прави експерименти за разлагане на водата с електрическа дъга, но там се влага повече енергия.
Не бива да се забравя, че Земята е живо същество и като я дълбаем постоянно, я разваляме. Не знам докога ще ни търпи, споделя още Цонев.
Преди известно време Германският парламент прие решение до 2030 г. да се преустанови производството на бензинов и дизелов двигател. Водородът е не само най-разпространеното вещество във вселената, но в автомобила той е и 2,7 пъти по-мощен от бензина. От ауспуха на колата излизат не отровни изпарения, а малко пара.
За да докаже проекта, на Светослав ще са му нужни близо половин милион лева, но вече е влязъл във връзка с германска автомобилна фирма, която проявява интерес към него. Това, което го дърпа назад е изчакващият период за одобрение на патента му.
В момента в света се правят такива експериментални двигатели от „Тойота“, както и от китайски производители на автомобили, но те също използват електролиза.
Въпреки това, специалистите в бранша смятат, че в близките 10-20 години водородът ще стане главна енергийна основа на цивилизацията. С това ще се решат проблеми, свързани с изчерпването на земното масло, със зависимостта на обществото от нестабилни, но жизненоважни региони и с опасността от глобална екокриза.