Изготвено е ново трасе за лифт между велико търново и арбанаси, след като държавата имаше забележки към досегашното. Проектът за подемното съоръжение отново е на дневен ред, а местният парламент вече одобри реализацията му. Изграждането на атракцията се бавеше, тъй като от Института за недвижимо културно наследство спъваха инициативата с мотив, че би могла да засегне артефакти. Според новите планове обаче линията минава през зони, в които няма руини. Двете станции и самата мрежа попадат в землищата на Велико Търново и Арбанаси. Началната ще се намира в подножието на Балдуиновата кула, там, където в четвъртък Великотърновският общински съвет ще гласува даването под наем на терен за нов парк с макети на родни забележителности. Кабинковият лифт ще е от 8-местни кабини, които ще качват до 750 човека на час. Идеята за лифта е на повече от десет години и присъства в управленската програма на градоначалника Панов. Концепцията, по която работи специализирана столична фирма, вече има принципното съгласие на Министерството на културата и Националния институт за недвижимо културно наследство. Оформени сред растителността са даже маршрутите. За туристите ще бъде оформен и лапидариум с останки от римски и византийски крепости. Те се крият на хълма Момина крепост, по който ще върви трасето.
Маршрутът ще е с дължина от 2,4 километра.
Пътуващите ще стигат до източната част на арбанаси, под пътя между селото и шереметя, там, където се намира в момента телевизионната кула, сочи документацията по проекта. Лифтът ще пресича реката и ще изкачва пътници през едно от най-живописните места, където пейзажът се сменя от скали до борови и акациеви гори. В началната и крайната точка се предвиждат различни обекти с туристическа насоченост и обслужваща инфраструктура. Вече са факт и предварителните инженерно-геоложки и хидроложки проучвания. Съоръжението ще се строи с европейски пари, стана ясно вчера. От кметството получиха уверение, че ще могат да кандидатстват с проект за изграждане на подобен тип атракции и прилежаща инфраструктура. Междувременно кметът Даниел Панов се срещна за втори път с дипломати от Австрия и потърси съдействие за реализация на идеята. Разработката предвижда под кабинковата въжена линия да се обособи малка скиписта. Между 5 и 6 милиона лева ще струва изграждането на кабинковата въжена линия. Икономисти изчисляват, че лифтът ще носи приходи до 850 000 лева на година.