„Асоциация на пострадалите от катастрофи“ са обжалвали пред Върховния административен съд двете решения на бившия министър на околната среда и водите Борислав Сандов, с които той прекрати процедурите по ОВОС(Оценка за въздействие на околната среда) за изграждане на АМ Струма през Кресненското дефиле. По информация от АПИ и те са обжалвали решенията.
Припомняме, че преди две седмици от Еко Новини разкрихме за скандалните решения на Сандов, с които реално той спря изграждането на АМ Струма. Те бяха издадени в 17.00 часа на 1 август – денят, в който бе прекратен мандата на правителството.
Новият екоминистър: Решението на Сандов за АМ Струма може да се окаже незаконно
В жалбите заповедите на Сандов са определени като несъответстващи със закона и недопустими, заради съществени нарушения на административните разпоредби и законовите изисквания.
Иска се обявяването им за нищожни.
В мотивите към жалбите се казва още, че оспорените решения на бившия вицепремиер по климата са неясни, неточни и съдържат взаимно изключващи се факти и аргументи. Изготвени са прибързано и в противоречие с Наредбата за извършване на ОВОС.
Нарушени са и вътрешните процедури на Министерство на околната среда и водите при издаването им.
Жалбите срещу решенията на Сандов спират тяхното изпълнение - до моментът, в които съдът излезе с решение, те не могат да влязат в сила. Обжалването е двуинстанционно, а решение ще има най-малко след година, най-вероятно повече.
Съществува и друга възможност, при която изграждането на АМ Струма ще може да продължи, и да бъде започната до май 2023г., когато изтича действащия ОВОС.
Служебният министър на околната среда и водите, Росица Карамфилова, може да отмени незаконните решения на Сандов, за да продължат процедурите за изграждане на магистралата през Кресненското дефиле. Това би спасило проекта от грандиозно забавяне, като експерти смятат, че ако това не бъде направено, то магистралата преди 2030г. няма как да бъде завършена. А това означава, че България ще трябва да връща 1.6 милиарда лева на Брюксел, заради незавършването на магистралата до 2027г., както и още години катастрофи, пострадали и загубени човешки животи.