В последните дни темата за модернизацията на лифтовете на Витоша, след 15-годишно бавене, отново стана актуална. Но въпреки демонстрираната активност от страна на Столична община и няколко министерства, на практика нищо не се случва. Тоест няма никакво действие от страна на институциите, а само говорене с пожелателен тон.
Какво всъщност иска общината?
Кметът на София Йорданка Фандъкова и главният архитект Здравко Здравков на няколко пъти заявиха, че за тях най-важно е "възстановяването" на Княжевския лифт. За това не е нужна промяна на стария, но все още действащ, план за управление на Витоша.
Какво означава терминът "възстановяване"?
Според тълковният речник това е "привеждане на нещо в първоначалният му вид". И точно тук е спорният момент.
Общината иска Княжевският лифт да се възстанови в старите параметри от 1962г. По същото трасе, със съществуващия капацитет от 600 човека на час и 4 местни кабинки, за да може да се използват старите станции и фундаменти на стълбовете. Тоест да няма ново строителство, което е забранено от плана на Витоша, а да се води ремонт и реконструкция, което е разрешено. За горното настоява общината, подкрепена от зелените.
Какво предлага притежателят на лифта "Витоша ски“?
От една година компанията е собственост на италианеца Ерик Гумерер, който е главен акционер и изпълнителен директор на гиганта „Техноалпин“ - най-големият производител на оръдия за технологичен сняг в света. Плановете си за Витоша Гумерер представи публично. Той заяви, че е възложил на водещите компании „Допелмайер“ и „Лайтнер“ да разработят проект за модернизация. От Витоша ски искат да подменят Княжевския лифт, по същото трасе, но той да бъде с капацитет 3200 човека на час и с нови модерни, по последни изисквания, 8-10 местни кабини. Това разбира се означава, че трябва да има подходяща инфраструктура с нови станции и стълбове, което изисква и нови фундаменти. Тоест няма да бъде ремонт, а цялостна подмяна на съоръжението.
Защо няма как да бъде изпълнено искането на Общината?
На първо място няма логика и разумно обяснение защо трябва да се запази същият капацитет на Княжевския лифт. Когато през 1962 година от австрийската фирма "Братя Гирак" са строили лифта, София е 600 000 жители. И тогава в събота и неделя се е чакало на опашки.
От Еко Новини разговаряхме с инж. конструктора Йордан Гюров. Той е категоричен, че няма абсолютно никаква възможност в старите фундаменти да се сложат нови стълбове, които да носят различно, в пъти по-голямо, натоварване най-вече заради противоземетръсните изисквания. В сравнени с 1962г. показателите за сеизмичната издръжливост са значително завишени.
Инж. Гюров заяви също, че няма и никаква възможност старите анкерни болтове да се извадят без да се разруши фундамента, а камо ли на тяхно място да се забиват нови. Има и нови европейски правила за безопасност на такъв вид транспортни съоръжения и няма конструктор, който да си сложи подписа под такава документация. Така, че това, което предлагат Столична община и главният архитект Здравков няма как да се случи според инж. Гюров.
На същото мнение са и от компанията „Допелмайер“, която преди около 40 години се сля с компанията "Братя Гирак ", която е строила Княжевския лифт. Те имат техническата документация и са категорични, че е невъзможно в старите фундаменти да се сложат нови стълбове:
“Ако искате да построим ново съоръжение на старите основи, това е невъзможно. Старите основи са неподходящо оразмерени. Невъзможно е да се строи на стари основи по нова технология, съгласно настоящите изисквания за безопасност. Това е невъзможно! При всички случаи, дори и ако използвате старите места на основите, вие трябва първо да премахнете старите основи и да изградите нови, съгласно новите разпоредби, подходящи за новата въжена линия. И ако строите съоръжението на стари основи, разбира се, това със сигурност носи риск за хората, що се отнася до вятъра” категоричен бе Гернот Фишер, мениджър в “Допелмайер въжени лифтове“.
Всичко гореспоменато, плюс това, че на Витоша от години нищо не се случва, както и фактът, че Министерството на спорта също е собственик на съоръжения в планината, които не може да модернизира, предполага, че проблемът на Витоша не е толкова просто решим, колкото институциите твърдят. Дали ще има нови лифтове на Витоша, предстои да разберем.