Вчера стана ясно, че Китай, втората най-голяма икономика в света, планира да забрани колите на изкопаеми горива и да насърчи ползването на електрически автомобили. Това е сериозна стъпка, но страната не е първата, която има планове да забрани бензина и дизела.
Най-много са европейските държави - Франция, Германия, Великобритания, Норвегия, но и друга голяма икономика - Индия, също готви мерки срещу изкопаемите горива.
CNN Money направи справка за страните, които планират такава забрана, както и сроковете,в които планират да я осъществят.
Ето ги:
Великобритания
През юли Великобритания заяви, че ще забрани продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили, започвайки от 2040 г., като част от опитите за подобряване качеството на въздуха в страната. До 2050 г. всички автомобили на пътя ще трябва да имат нулеви емисии.
Близо 2,7 милиона нови коли са регистрирани в Обединеното кралство през 2016 г., което прави страната шестият по големина пазар в света.
Франция
Правителството обяви наскоро, че иска да сложи край на продажбите на газови и дизелови автомобили до 2040 г., като мярка в борбата срещу глобалното затопляне. След тази дата производителите на автомобили ще могат да продават само коли на електричество или работещи на друга, по-чиста енергия. Хибридни автомобили също ще бъдат разрешени.
Делът на автомобилите, задвижвани с електрически, хибридни и алтернативни горива във Франция, е малък - около 4% - но расте бързо. Продажбите на тези автомобили са нараснали с 25% през първото тримесечие на 2017 г.
Германия
Ангела Меркел, която наесен се надява на четвърти мандат като канцлер, бе попитана миналия месец дали има смисъл Германия да определи краен срок за прекратяване на продажбите на автомобили с бензинови или дизелови двигатели."Не мога да назова точна година, но подходът е правилен, защото ако инвестираме бързо в инфраструктура за зареждане и технологии за електрически автомобили, цялостна промяна ще бъде структурно възможна", каза тя пред седмичния таблоид Super Illu.
Някои големи германски градове, дори центровете на автомобилното производство като Щутгарт и Мюнхен вече обявиха, че планират собствени мерки за ограничаване колите на бензин и дизел с цел ограничаване замърсяването на въздуха.
Индия
Правителството обяви по-рано тази година, че до 2030 г. всяко превозно средство, продадено в страната, трябва да бъде захранвано с електричество. "Това е амбициозна цел", каза Анил Кумар Джайн, енергиен съветник на правителството.
Индия, която страда от остър проблем с качеството на въздуха, има едни от най-замърсените градове в света.
Броят на автомобилите в страната се очаква да нарасне главоломно през следващите години, тъй като превозните средства стават по-достъпни за средната класа. Ако семействата, купуващи автомобил за първи път, купуват електрически коли, Индия може да изпревари по този показател някои развити икономики.
Норвегия
Транспортният план на правителството очертава ясна цел: всички нови леки и лекотоварни автомобили, продавани през 2025 г., следва да бъдат превозни средства с нулеви емисии.
Норвегия е лидер в електрическата мобилност. Около 40% от всички коли, продадени в страната през миналата година, са електрически или хибридни.
Други държави
Поне още 8 държави планират определени цели за процент на електрическите автомобили, според Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Австрия, Дания, Ирландия, Япония, Холандия, Португалия, Корея и Испания са определили официални цели за продажбите на електрически автомобили. Съединените щати нямат федерална политика, но поне осем щата също са определили цели.
Докладът на МАЕ съдържа тревожна статистика, която показва колко много други страни трябва да последват тази политика.
В световен мащаб 95% от електрическите коли се продават само в 10 страни: Китай, САЩ, Япония, Канада, Норвегия, Великобритания, Франция, Германия, Холандия и Швеция.
Източник: economic.bg