В последната една година електрическите тротинетки станаха най-голямата мания, обхванала целия свят.
Идеята за хитовите скутерчета с апликация се заражда през 2017г. в САЩ. Първите 100 тротинетки са пуснати в движение в университета в Северна Каролина. Скутерите са разпръснати из кампуса на университета и се отключват чрез апликация. Тротинетките мигновено стават огромен хит и много компании започват да предлагат услугата в големи градове.
Системата е следната: скутерите са паркирани из града и всеки желаещ да ги използва, може да го направи през мобилно приложение. След като таксата за наемане е заплатена, скутерът се отключва и може да бъде използван. Тарифата е обикновено около 1 долар начална такса и 15 цента на минута. След като свърши с използването, клиентът просто паркира скутера на тротоара и го оставя. Така всеки може да вземе скутер, да стигне до желаната от него точка и да остави скутера да чака своя следващ клиент.
Електрически тротинетки буквално започват да никнат по тротоарите на мегаполиси като Лос Анджелис и Париж. Само за една година услугата започва да се предлага от различни фирми в повече от 100 града по света.
През 2018г. скутерите на двете най-големи компании за отдаване на скутери, Bird и Lime, са били взимани под наем повече от 20.5 милиона пъти. Очаква се до 2025г. пазарът на електрически скутери да достигне 28.56 милиарда долара.
Освен, че са изключително удобни и лесни за ползване, те са и щадящи природата. Според данните на двете фирми, благодарение на електрическите скутери, 8 тона въглероден диоксид по-малко е попаднал в земната атмосфера през миналата година. Също така допринасят и за намаляването на шумовото замърсяване в големи градове.
Макар, че са изключително удобни и природосъобразни, електрически тротинетки създават нови предизвикателства пред местните власти по света. Поради големия интерес към тях и липсата на правила, инцидентите свързани със скутерите започват да зачестяват, а тротоарите на мегаполисите се превръщат в паркинги за тротинетки. Освен това много от скутерите биват изпочупени и откраднати.
В Лондон например, поради много инциденти преди години с т.н. сегуей и ховърборд, движението по улиците на английската столица с електрически тротинетки е забранено.
От началото на седмицата темата е силно дискутирана в Париж, където въпросните тротинетки буквално са превзели града. Според официални данни през последната година във Франция са продадени над 250 000 електрически тротинетки, а само в Париж броят им е около 20 000. Очаква се до края на годината те да са почти 40 000.
В понеделник сутринта те взеха и своята първа жертва във Франция. Мъж с тротинетка загина в Париж след като бе блъснат от камион. Само ден преди това, Изабел Алберин, пианистка в Парижката Опера, бе блъсната на тротоар от тротинетка и е с две фрактури на ръката, които няма да й позволят да свири с месеци. А само преди седмица, паркирани по улицата скутери бяха хвърляни по полицията от жълтите жилетки.
Проблем е и краткият живот на скутерите, които обикновено издържат само около 5-6 месеца преди да се развалят необратимо. Поради тази причина, на много места в Париж могат да бъдат забелязани изхвърлени скутери. Преди седмица доброволци извадиха 24 скутера само от една точка на река Сена.
Това провокира кметът на Париж Ан Идалго да направи изявление по темата пред медиите:
„Имаме нужда от ред и правила за да подсигурим безопасността по улиците и тротоарите на нашия град. Положението е почти анархично и е изключително трудно за град като Париж да се справи с електрически тротинетки“, коментира Идалго.
В изказването си тя обяви, че общината е сключила споразумение с 10 фирми, предлагащи услугата в града, за налагане на определени правила над този вид транспорт, които са следните.
-максималната скорост на скутерите ще бъде намалена от 25-30км/ч на 8-15км/ч.
-придвижването с електрически тротинетки ще е забранено по тротоари, като глобата е 135 евро.
-безразборното паркиране по тротоарите на Париж ще е забранено от 1 юли, а нарушителите ще бъдат глобявани 35 евро.
-ще бъдат създадени специални зони за паркиране в града.
-преминаването по големи булеварди ще бъде забранено.
-компаниите предлагащи услугата ще трябва да заплатят на общината по 65 евро за всеки скутер, който се движи по улиците на Париж.
-оператори ще бъдат глобявани с 100 евро за всеки скутер, който препречва движението по тротоари или улици(работещ или счупен).
-клиентите ще трябва да подписват декларация, че имат навършени 18 години.
-скутерите ще трябва да бъдат застраховани.
„Ако споразумението ни с десетте компании не проработи, тогава ще се наложи временно да забраним използването им докато не се приеме нов закон за транспорта, процедура, която се очаква да започне през юли. Ако не се вземат мерки, до края на годината в Париж ще има 40 000 електрически тротинетки, за които не съществуват правила за движение. Ние даваме възможността на фирмите да се саморегулират.“ коментира заместник кметът на Париж Жан-Луи Мисика.