В Летище Варна през тази година ще бъдат инвестирани нови 12,5 млн. лв., а в летището в Бургас - около 10 млн. лв. Това съобщи главният изпълнителен директор на фирмата-концесионер на двата морски аеропорта, Улрих Хеппе.
„Стараем се да поддържаме инфраструктурата на високо световно ниво и за 11-те години от началото на концесията, сме вложили над 370 млн. лева на двете ни морски летища, уточни главният изпълнителен директор. В момента на Летище Варна се изгражда нова пътека за рулиране „Алфа“ - това е отсечката, която свързва „паркинга“ на самолетите с пистата. Става дума за голям строителен обект, на който работят 200 души. Старата пътека за рулиране беше с конструкция на дълбочина от 40 см, новата ще е 1,20 м. Проектът е на стойност 7,5 млн. лв. и трябва да приключи до началото на туристическия сезон. т.е., до 15 май т.г., уточни Хеппе.
Той посочи още, че на Летище Варна вече е приключил проектът, свързан с подходните светлини към пистата и с управлението на цялата светотехника. Оценен на 2,92 млн. лева, проектът включва инсталирането на нови регулатори за постоянен ток, нови светлини на подходите за излитане и кацане и нови трасета за тяхното захранване. Някои от стълбовете са с височина 17 метра, съгласно новите изисквания, докато преди те са били не повече от 8 метра. Чакаме получаването на сертификат и обектът ще влезе в експлоатация, каза още Хеппе.
За летището в Бургас фокусът през т.г. ще е върху разширението на перона, като се предвиждат също подмяна на осветлението, усилване на носещата конструкция на настилката и други. Инвестициите ще продължат по план до края на концесионния договор. В по-дългосрочен план се предвижда разширяване на сградите на терминалите, на изходите към самолетите, зоните за сигурност, отваряне на допълнителни гишета за регистрация и други. За Варна е планирана и нова сграда за пожарната служба. „2017 година надмина очакванията ни и приключи за нас повече от добре. Черноморските летища обслужиха рекорден брой пътници, които са общо 4 953 039 души. На Летище Варна бе отчетен 16,6% ръст на пътниците, а на Летище Бургас – 3,6%. И това въпреки отлива на руски туристи с 11%“, съобщи главният изпълнителен директор на фирмата-концесионер на двата морски аеропорта.
Той каза също, че през м.г. е имало сериозно присъствие на пътници от Германия, Полша, Израел, Норвегия, Великобритания и Чехия, които са компенсирали отлива на руснаците, привлечени от турския и египетски туристически пазар. Тези от тях, които са идвали в България обаче, продължават да го правят отново. Независимо от това, през 2017 г. Русия остана ключов външен пазар за двете морски летища, заедно с Великобритания и Германия, каза още Хоппе.
Най-голямо предизвикателство за морските летища остава сезонността. Една от нашите основни цели е да увеличим трафика през пролетта, есента и зимата и ние работим в тази посока. През 2017 г., например, Варна регистрира абсолютен рекорд – за октомври ръстът на пътниците е с 48%, за ноември увеличението е с 91%, за декември с 88%, благодарение на новооткритите целогодишни дестинации от дебютиралите нискотарифни авиокомпании през годината. От летище Варна бяха извършени полети до 116 дестинации в 40 държави, като са обслужени 1 970 700 пътници, което бележи ръст от 16,.64%. Най-много пътници пристигнаха от Германия – 510 740, следвани от родните пътници по вътрешните линии - 250 700, Русия (213 936), Полша (159 280) и Великобритания (136 038). Най-голям ръст се забелязва сред пътуващите от България (82%) и Чехия (71%).
За излитащите от Варна, най-предпочитаните дестинации са били София, Москва, Лондон, Тел Авив и Дюселдорф. Черноморските ни летища продължиха да осигуряват и въздушния превоз на товари до всички точки по света, като през Варна миналата година са преминали 229 тона карго, а през Бургас - 14 300 тона. Варна и Бургас станаха първите летища в България, които на 29 декември м.г. получиха европейския сертификат на EASA – европейската агенция за авиационна безопасност, която стандартизира дейностите на летищата в сферите набезопасността и ефективното използване на ресурси.