Какво се случва когато холандски студенти от специалност "Дизайн" в академията "Вилем де Кунинг" взимат присърце един от най-големите социални проблеми в Южна Холандия – изхвърлянето на храна в огромни количества, а решаването му става тяхна кауза и тема на дипломната им работа.
Един от тях – Уго де Бун, си спомня началото. През прозорците на академията наблюдават редовно как завършват пазарните дни на площад "Бинероте" в Ротердам всеки вторник и събота. "Виждахме как в края на деня площадът се покрива с огромни купчини плодове и зеленчуци, изоставяни от търговците. Бяхме свидетели на един сериозен проблем, който всъщност е глобален. Породи се естествено и желанието ни да помогнем за разрешаването му на локално ниво. Разбира се, подходихме към него от дизайнерска гледна точка."
Започват с проучване, както се прави за дипломна работа. Попадат на стряскащи статистики за количествата изхвърляна храна, за жертвите на кожената индустрия, за замърсяването от тази индустрия. Например: 45% от предназначените за крайния потребител плодове не стигат до тях и се изхвърлят.
Ежедневно само на градския пазар в Ротердам продавачите оставят на място около 3 500 кгпрезряла продукция, както и плодовете и зеленчуци, които не се вписват в стандартите за правилна форма. Търговците трябва да плащат по 12 цента, за да се освободят от този отпадък, но много от тях го зарязват незаконно, за да си спестят средствата и времето за правилното им изхвърляне. "Можехме да им предложим друга алтернатива за ненужните плодове и зеленчуци."
Така 20-годишните момчета решават, че има смисъл и разработват собствена технология за изработката на "плодова кожа" от изхвърляните в непосредствена близост плодове и зеленчуци.
Чанта от манго и лампа от праскови
С днешна дата двама от групата студенти все още се занимават с плодовото си призвание. Сега Уго де Бун и Коен Меркерк са на 23 години, вече са дизайнерско дуо под името "Fruitleather Rotterdam", отдадени са на страстта си да дават нова форма и стойност на плодове с етикет "непотребни", подобряват технологията за изработка на "плодова кожа". А студиото им е част от платформата Blue City, общност на стартиращи бизнеси, стъпващи на принципите на кръговата икономика, в която отпадъкът на един бизнес е ресурс за друг.
Коженият материал, който получават, е достатъчно качествен и здрав за изработката на чанти, дрехи, обувки, интериор, автомобилно обзавеждане и скоро поражда интереса на значими брандове в модата и автомобилната индустрия. Сред тях е и немска компания, която изработва седалките на автомобилни марки като BMW и Порше.
Сред прототипите, които е сътворил досега екипът са ръчна чанта, изработена от манго, пазарска чанта от нектарини, и абажур, съставен от смачкани праскови. Вече имат и дизайнерски стол от кожа, която наподобява крокодилска.
Бизнесът им тепърва ще се развива, но в същото време основна движеща сила си остава да спасяват "храната, която не е боклук", да предлагат алтернатива на "естествената кожа", която на практика отново е естествена, но не налага да се убиват над един милион животни годишно.
Шест стъпки от плода до кожата
В случая с Fruitleather Уго и Коен взимат ненужните остатъци от плодове от продавачите на пазара в Ротердам и използват основно манго, портокали, нектарини, банани, ябълки и ягоди - за производство на различни видове кожен материал, който в крайна сметка е естествен.
Производственият процес пазят в тайна, но разкриват шестте основни стъпки в технологията си: събират хранителни отпадъци от щандовете на пазара в Ротердам, вадят семената от плода и после намачкват останалия плод. След това варят полученото пюре, за да премахнат всички бактерии от плода, което гарантира, че материалът няма да изгние.
Следващият етап е да разстелят получената смес върху "специална повърхност," тя е от "решаващо значение в процеса на сушене." След като бъде изсушена, суровината служи за производство на плодова кожа.
Получената кожа, според създателите й, не се различава като качество от животинската кожа, но е различна в зависимост от вида на продукта, от който се прави. "Всеки сантиметър е уникален. Това е материал с ясна структура и текстура, която се различава според плода, който се използва."
Дизайнерите в момента разработват нови стъпки в процеса на производството, за да подобрят качеството на материала си, така че да е отговаря на нуждите за специфични продукти – мебели, дрехи, последно преговарят с марка обувки. Екипът тества здравината на материала, нивото на водоустойчивост и издръжливост.
Емблематичният им продукт засега остава оранжевата чанта. Уго държи да обясни, че фирмата не е за чанти от плодове. "Използвахме чантата, за да покажем какви продукти могат да се получават от нашия кожен материал," казва ни той.
Дизайнерският кожен стол – моделът Wassily е съвместна работа с дизайнера Jordi Verbaan. С него се представят на холандския Design Week. Там прототипът им става сензация.
Явно доста плодови неща тепърва предстоят, затова ще следим какво се случва около студиото на фейсбук страницата им, както ни посъветва екипът.
Източник: http://www.dnevnik.bg