Френският депутат Венсан Ролан от областта Савоя през 2006 г. е изготвил доклад до тогавашния министър-председател Доминик дьо Вилпен, озаглавен: “Предимства на зимните курорти - преразпределение на пазарите в условия на международна конкуренция”, пише „24 часа“. В доклада се казва:
Възможно е бързото развитие на зимните курорти в България да се превърне в заплаха за френските курорти по отношение на контингента на чуждестранните туристи. От друга страна, потенциалът за привличане на френски туристи в България е по-слабо изразен. Трансферът на клиенти е особено изразен за Великобритания, чийто пазар прогресивно се преориентира към българските курорти, които британските туристи ценят заради ниските цени, глобалните продукти, посрещане и атмосфера. От друга страна, английският пазар е първият по търговско значение за Франция от международните пазари. За курортите, които традиционно масово разчитат на английските туристи, в краткосрочен план неблагоприятният ефект може да се окаже значителен. България също така се стреми да извоюва позиции и на пазарите на Балканите, като обедини и канализира потоците от тези страни.
Френският депутат е притеснен, че българските зимни курорти са изключително привлекателни за английските туристи. Той посочва, че според Държавна агенция по туризъм зимните спортове държат 20% от общия брой на тези туристи - около 800 хил. годишно. Те идват главно от Обединеното кралство, Русия, Гърция и Германия чрез посредничеството на туроператори. Последните цифри сочат, че рязко е скочил броят на туристите от Великобритания и Русия при обратна тенденция за туристите от Германия и Гърция. Основна отличителна черта на българските курорти е преобладаващото мнозинство на британски туристи, като сред тях мажоритарен дял имат хората със средни доходи.
В доклада се изтъкват и големите потенциални възможности, които България има за развитие на зимния туризъм: територията на България е 48% планинска. В тези зони са концентрирани общо 227 общини, разположени между планинските масиви на Пирин, Рила и Стара планина. Релефът и структурата на тази планински масиви, близки до тези на Вогезите и Юра, позволява лесно оборудване с лифтови съоръжения. Ски зоната на България се състои основно от 4 курорта за зимни спортове: Банско, Боровец, Пампорово и Витоша - Алеко. Към тях следва да добавим и 10 по-скромни по размер и възможности обекти.
Ски зоните са добре оборудвани със сравнително модерно и качествено оборудване. Експлоатацията им е възложена на индивидуални оператори, които едновременно стопанисват и управляват и недвижимата собственост, хотелска база, ски училища, ресторанти и т.н.
В доклада се изтъква, че хотелската база в България е изградена в последните години и е с много добро качество. Депутатът пише още, че към настоящия момент предлагането в българските курорти е основно ориентирано към ските на писта, организирани от дружества, стопани на лифтовите съоръжения. Поради това то се характеризира с простотата на продукта, като допълва предлагането със странични услуги, свързани с почивка и релакс.
Останалите видове зимни развлекателни дейности, спортни или други, са много слабо развити, като например ски бягането, което е в ембрионален стадий. Инвестициите, необходими за изграждане на съответните съоръжения за тези дейности, често не са по възможностите на местно ниво. Алтернативи на ските най-често се предлагат от луксозните хотели, като например процедури спа и релакс, традиционни за България.
В доклада се критикува фактът, че към настоящия момент българската държава няма действаща национална стратегия и политика за реклама на курортите си в чужбина. Секторът все още не е истински структуриран.
Промотирането на българския туристически продукт основно се извършва от чуждестранни туроператори за сметка на местните такива, за които е трудно да работят в условията на ресурс, ограничен поради малкия брой курорти и лимитиран капацитет.
В края на доклада в изложението до министър-председателя Доминик Вилпен депутатът Венсан Ролан заявява успокоително, че въпреки огромния потенциал на България в зимния туризъм в скоро време може да се очаква развитието на българския туристически пазар да бъде ограничено под натиска на все по-строги нормативи, свързани с опазване на околната среда и нарастващите затруднения поради ограничени водни ресурси и недостатъчни и некачествени пътни съоръжения. Такава тенденция вече беше отбелязана в Полша, Чешката република и Словакия, пише още в доклада на френския депутат през 2006г.