Държавите от Европейския съюз дадоха последно съгласие за новите мерки, според които от 2035г. ще бъде забранена продажбата на нови бензинови и дизелови автомобил.
Последната инстанция бяха енергийните министри на държавите членки, които вчера дадоха зелена светлина на бъдещата рестрикция.
Това се случва след като директивата бе забавена със седмици заради германското правителство, което в последния момент оттегли подкрепата си. Компромисът бе постигнат, след като членките на ЕС се съгласиха с исканията на Германия от забраната да бъдат изключени хибридните горива от ново поколение – т.н. e-fuels.
Така според приетото решение от 2035г. новите автомобили ще трябва да имат нулеви емисии. Това е втората стъпка от прехода, като в директивата е заложено, че още от 2030г. производителите на автомобили трябва да намалят емисиите на колите с 55% спрямо 2021г.
Италия, която е традиционен производител на автомобили, бе най-голямата опозиция на забраната. Стигна се и до тежки обвинения на италианския министър на индустрията, Адолфо Урсо, че
„Комисията на Фон Дер Лайен тласка Европа от зависимост от руските изкопаеми горива към такава от китайските електромобили и материали“.
Изключението за горивата от ново поколение, което бе извоювано от Германия, дава един вид пролука за продажбата на двигатели с вътрешно горене. Проблемът е, че тези горива още се разработват и да далече от масово производство.
Очаква се, че в края на годината Европейската комисия ще предложи механизмът, по който продажбата на колите с e-fuels ще може да продължи и след 2035.
Така наречение е-fuels се приемат за въглеродно неутрални, тъй като се произвеждат, използвайки уловени емисии.
Новоприетата забрана е само част от пакет от мерки на Комисията, която цели Европа да стане въглеродно неутрална до 2050г. – цел, която мнозина смятат за нереалистична.