Служебният министър на екологията Ирина Костова разписа документ за отмяна на оспорваното решение да няма екологична оценка на проекта за план за Национален парк "Пирин". Все още обаче липсва разписан акт да се извърши такава оценка.
Извършването на подобна екооценка е изискване на Комитета по Световното наследство на ЮНЕСКО и се прави, за да се установят рисковете от негативно въздействие за парка.
Актът е публикуван на сайта на МОСВ във вторник (7 март 2017 г.), а е разписан с дата 6 март 2017 г. Тогава – в навечерието на протеста срещу нейните действия по казуса "Пирин", министърът съобщи официално, че е решила да отмени първоначалната си преценка от 1 март, че няма нужда от подобна екооценка.
Като мотив за бързата смяна на позицията й тогава тя посочи обществената реакция и подчерта, че въпреки това смята преценката си за законосъобразна.
В разписания документ обаче липсват мотиви за решението за отмяна. За решението си Костова се позовава на чл. 6 от Административнопроцесуалния кодекс.
Новото решение за отмяна може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд 14 дни след датата на съобщаването му, се посочва накрая на акта.
Актът като съзнателно и нарочно забатачване на казуса
Според адвокат Свилен Овчаров, експерт по екологично право от доброволна група "Зелените адвокати", решението за отмяна на акта не е стъпка напред за защитата на Пирин, а напротив.
"Това е съзнателно и нарочно забатачване на казуса. Така се забавя екологичната оценка на проекта за изменение на Плана за управление на Национален парк "Пирин". Съзнателно и злоумишлено от страна на министъра, тъй като в МОСВ работят добри юристи с опит в административното право и те със сигурност са дали качествен правен съвет. Но министър Костова нарочно е решила да подведе обществеността и своя принципал - президента.
МОСВ издаде ново решение, с което "отменя" решението да не се прави екологична оценка и оценка на съвместимост. Според Овчаров избраният подход е твърде проблематичен, тъй като министър Костова следва да "оттегли" акта на осн. чл. 91, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс. "Това е най-безпроблемния вариант, когато все още няма никакви правни последици от оттегляния/отменяния току-що издаден акт. При положение че има подадена жалба, актът се оттегля", обясни Овчаров.
Във връзка с текста в акта, че отмяната подлежи на обжалване в 14-дневен срок, Овчаров подчертава, че това не е вярно. "Обжалване е възможно само на новопостановен акт, заместващ оттегления/отменения - например новото решение, с което се преценява да се прави екологична оценка на проекта на "Пролес инженеринг" за ПУ на НП "Пирин". А решението за оттегляне не е такъв акт. Не сме в хипотезата на чл. 91, ал. 2 от АПК, тъй като няма отмяна на отказ и новопостановен акт."
"Дописвайки това неправилно изречение накрая на решението обаче, МОСВ отваря вратата за обжалване, съдебни разправии, бавене на топката и шиканиране - защото например само заради това изречение всеки може да обжалва и така да забатачи процедурата в съда", казва още адвокатът и добавя, че МОСВ дори е улеснило обжалването, защото публикуваното днес решение има съзнателно допуснати пороци - липсва посочено правно основание (вътре не е написано чл. 91, ал. 1 от АПК), липсват фактически основания. "Явно си имаме работа със саботаж", заключи адвокатът.
В понеделник държавният глава Румен Радев зае позиция по казуса, като определи като прибързано решението на екоминистъра Ирина Костова от 2 март планът за управление на Националния парк "Пирин" да се изпълнява без екооценка.
В социалната мрежа "Фейсбук" Радев съобщи, че вече е разговарял с Костова и със служебния премиер Огнян Герджиков по темата. Малко по-късно Ирина Костова промени решението си.