Европейската комисия предложи по-строги ограничения на въглеродните емисии за тежкотоварни превозни средства, съобщава Ройтерс.
Според предложението до 2040г. новите камиони ще трябва да намалят въглеродните емисиите с 90%, а всички нови градски автобуси да са въглеродно неутрални от 2030г.
Целта на мерките е транспортният сектор да бъде приведен в съответствие с целите на Европейския съюз за постигане на нулеви нетни емисии на парникови газове до 2050 г., както и да се намали търсенето на вносни изкопаеми горива.
Припомняме, че още през миналата година 27-членният блок се договори до 2035г. всички нови автомобили да бъдат с нулеви въглеродни емисии.
Във вторник Комисията предложи от 2040г. производителите на камиони да трябва да спазват норми, според които средните емисии на тежкотоварните средства ще трябва да бъдат намалени с 90% от новата през 2019г.
Това ще се случи поетапно, като според предложението до 2030г. трябва въглеродните емисии да спаднат с 45%, до 2035г. с още 20% и с нови 25% през следващите 5 години.
Тези предложения следва да бъдат гласувани в Европейския парламент, където се очаква да претърпят корекции.
За разлика от Нидерландия, която настоява за пълен въглероден неутралитет на тежкотоварните машини до 2040г., мнозинството от държави членки смятат, че 2040г. е твърде рано за нулеви емисии, а срокът е нереалистичен за производителите на камиони.
Пред журналисти зам. председателят на ЕК Франс Тимерманс обясни, че Комисията не е заложила 100% намаляване на въглеродните емисии, тъй като технологиите, които производителите ще трябва да използват все още се разработват.
„В един момент ще достигнем и 100%“ коментира Тимерманс.