Дизелът вече не е на мода в Германия: продажбите на дизелови коли намаляват драстично, а потребителите се ориентират към алтернативни технологии. Това пише БНТ. Досега беше така - средностатистическият германец караше дизелов автомобил, предимно комби, сив на цвят.
Това бяха предпочитаните параметри от милиони германци. Но и тук традициите вече не са това, което бяха: определено германците разлюбват дизела. Показват го последните официални данни, според които все по-малко хора си купуват кола с дизелов двигател. През септември тази година продажбите на дизелови коли са намалели с 21 процента, а пазарният им дял вече е само около 1/3 при новите коли. Германия е родината на дизела - тази технология е изобретена тук. Но не е това основната причина за любовта на германците към дизеловите автомобили. Дизелът в Германия е по-евтин от бензина, а покупката на автомобил с дизелов двигател позволява на собствениците да ползват данъчни облекчения.
Затова и близо 76% от закупените между януари и април 2015 година фирмени автомобили все още са били дизелови. Година по-късно този дял е намалял до 73 процента, а сега е спаднал до малко над 68%. И макар две трети от новорегистрираните фирмени автомобили все още да са с дизелови двигатели, се забелязва тенденция към спад на продажбите на такива коли. Причината за намалялото им търсене се корени в дизел-гейт - скандала с манипулираните данни за изхвърляните в атмосферата вредни газове. А покрай това в Германия отново се разгоря дискусията за вредите, нанасяни на околната среда от дизеловата технология.
Противниците на дизела твърдят, че азотният двуокис, изхвърлян от дизеловите двигатели, е особено вреден не само за околната среда, но и за човека. Затова някои големи германски градове възнамеряват да последват примера на Щутгарт и също да въведат забрана за движение на дизелови автомобили в градските центрове при неблагоприятна екологична обстановка. По данни на Германския автомобилен клуб ADAC от тези локални и временни забрани могат да бъдат засегнати 13 милиона собственици на автомобили. Тази грозяща заплаха също е сред причините, поради които все повече германци започват да избягват покупката на дизелови автомобили. Каква е алтернативата? Конвенционалният бензинов двигател едва ли може да бъде заместител, тъй като някои страни вече мислят за забрана въобще на двигателите с вътрешно горене. В Германия Зелените, които се очаква да бъдат част от управляващата коалиция, в момента се опитват да наложат 2030 година като краен срок за това. Но са склонни и на отстъпки. Хибридната технология също не е алтернатива, а по-скоро само временен етап по пътя към задвижващата технология на бъдещето.
Засега вълшебната дума е електричество, но Германия няма да може да изпълни зададената политическа цел: до 2020 година по пътищата на страната да се движат 1 милион електромобила. Въпреки премията до 4 хиляди евро, която държавата дава за покупка на електрическа кола, потребителите си остават сдържани. А причините са, че те са скъпи, с малък пробег километри с едно зареждане на батерията и недостатъчно развитата мрежа от зарядни колонки. Някои експерти пък смятат, че бъдещето принадлежи не на електромобилите, а на горивната клетка - една технология, която обаче е още по-скъпа и по-малко напреднала от задвижването с електричество.