Датската Viking Life-Saving Equipment откри България като място за производство през 2014 г. Постепенно оборотът от изработените до Пловдив спасителни салове за кораби надхвърли 12 млн. лв. Сега компанията започва да строи нова фабрика за 12 млн. лв. Явно доволна от българското си звено, произвеждащо за eвропейския пазар, датската компания изнася и офис дейности към страната. А новата инвестиция се определя от датския мениджмънт като "само началото".
Когато Viking изпраща в чужбина своя най-опитен мениджър Томи Хансен, това означава едно: предстоят инвестиции и разширение на бизнеса. Хансен е стартирал новите фабрики на групата в Тайланд и Индонезия, както и тренировъчния център в Дубай. От тази година той е в България и се е заел да подготви местното поделение "Викинг лайф-сейвинг екуипмънт продъкшън БГ" за инвестицията от 12 млн. лв.
С тях през 2018 г. българската дъщерна компания ще увеличи производството си - ще разшири гамата спасителни салове за кораби и ще започне ново производство на евакуационни системи.
Предстоящата инвестиция е крайно необходима за компанията, защото сегашната сграда под наем в района на Радиново край Пловдив не може да побере всички специалисти и 15 от тях са преместени в нов офис в Пловдив. В същото време мястото за производство на огромните 130-местни спасителни салове, които предстои да се усвоят като ново за България изделие, не достига в стария цех. Затова компанията е договорила 30 декара земя край Пловдив, където ще построи нова фабрика и голям склад с обща площ от 8600 квадратни метра.
"Това ще е само първият етап от разширението ни", каза пред "Капитал" управителят Томи Хансен. Той поясни, че спецификата на работата тук е такава, че няма да се налага да купуват допълнително машини, защото голяма част от дейностите са ръчни. Финансирането на сделката със земята и предстоящото строителство става със средства на групата. Когато новата фабрика стане готова догодина, в нея ще работят общо към 280 работници и служители при 150 в момента, т.е. ефектът от инвестицията ще са и 130 нови работни места.
Управителят на компанията счита, че най-перспективната област за бързо развитие са споделените услуги. "От България подпомагаме различни дейности на групата компании на Viking, а именно продажби, логистика, финанси, инженерни услуги. В този отдел през 2016 г. работеха 14 служители, сега са 33. Всъщност едва през последната година компанията майка сложи печат "да" за това, че българското поделение може да извършва тези дейности. България започва да добавя все повече стойност за групата с високвалифицирана работна ръка", заяви Томи Хансен.
Източник: Капитал