Има противоречия в нормативната уредба, която регулира дейностите в Природен парк "Витоша". Проблемът е комплексен. Това каза пред БНР арх. Петър Диков, председател на Управителния съвет на Съюза на архитектите в България и бивш главен архитект на София.
"Витоша е в границите на четири общини и на три области. Върху нея упражняват правото си на управление четири министерства и две агенции – както казва народът - Много баби, хилаво дете", коментира арх. Диков.
Според него се "въртим в омагьосан кръг".
"Няма устройствени планове, които да дадат насоки за развитие на отделните части. Един от най-съществените проблеми е с финансирането. Всички лифтове спряха работа. Единственият начин хората да достигнат до средната и висока част на планината е или автобусен градски транспорт, или личен автомобил. Идва ваканцията. Има много деца, които желаят да се качат на Витоша, на чист въздух. Това в момента се случва изключително мъчително", обясни бившият главен архитект на София.
По думите му трябва да има такса за достъп с личен автомобил до Витоша. Това е записано в Плана за управление.
Според него разумен частен инвеститор би се съгласил на публично-частно партньорство. "Столичната община да влезе в съсобственост на Княжевския, Драгалевския и Симеоновския лифт", очерта възможно решение Диков. По думите му, това е масова практика в Швейцария и Франция.
"Западната част на Витоша, пернишката, е изключително красива и привлекателна, но с много затруднен достъп", отбеляза още архитектът. Според него там има възможност за изграждане на лифт. "Там имаше два ски влека, преди повече от 30 години, които в момента са разграбени", добави той.
Диков призова държавата и общината да търсят разреза на взаимния интерес, не да водят войни.