БДЖ ще закупи 41 електрически и дизелови влака в следващата петилетка. В първата година след сключване на договор да бъдат доставени поне 10 броя нови машини, заяви пред „Монитор“ зам. министърът на транспорта Велик Занчев.
Оптимистичният вариант това да се случи е през 2021 г., ако родните железници обявят дългоочакваната обществена поръчка догодина. Общият брой на машините е 84, като от финансовите възможности на дружеството зависи за колко време ще бъдат закупени. „Направеният разчет показа, че необходимата сума, е в порядъка от 800 млн. до 1.3 млрд. лв. Това е огромна сума, с която сме наясно, че не разполагаме. Затова сме разделили обновяването на целия подвижен състав в няколко етапа“, коментира Занчев.
През първия етап е предвидено закупуването на 41 влака, за около 380 млн лв. Повечето, по думите на ресорния зам. министър, ще бъдат електро-мотрисни влакове с различен брой секции, а 5 от новите машини ще бъдат с дизелова тяга.
Те ще бъдат разделени на 3 типа съгласно предназначението им 6 ще са за пътуване на дълги разстояния, 25 за пътуване на кратки разстояния и за крайградските зони, както и 10 за регионални превози. Сметката на дружеството показва, че след доставката на новия подвижен състав оперативните разходи в „БДЖ-Пътнически превози” ще намалеят с 15 %, което на годишна база е 35 млн. лв.
БДЖ ще плати 70 хил. лв. на юристи, за да изготвят документацията за търга. Процедурата ще бъде обявена и в „Официален вестник“ на Европейския съюз, като при подбора на изпълнител ще бъде избрана най-добрата предложена оферта. Занчев се зарича, че условията на процедурата категорично ще се различават от проведената преди години поръчка, когато през 2005 г. са ползвани облигационни заеми за изплащането на доставката на подвижния състав без да има каквато и да било яснота дали той може да се обслужва от оперативната дейност на дружеството. В процедурата БДЖ ще заложи изискване спечелилият търга да произведе и достави необходимите влакове за 5 г., а да ги изплаща от капиталовия трансфер от държавата в размер на 35 млн. лв., който се превежда всяка година на железниците от държавата. „По този начин за първи път от 2009 г. ще можем да го насочим за закупуване на нови влакове, а не за покриване на стари дългове“, коментира още Занчев.
Плановете са да бъдат закупени още 43 влака, за да бъде целият наличен подвижен състав адекватен на железопътната инфраструктура в България.
От министерството не предвиждат обществено обсъждане на предстоящата покупка на новия подвижен състав. Точно за това пък настояват група граждани в своя позиция, изпратена и до премиера Бойко Борисов. От организацията изразяват несъгласие с процеса на взимане на решенията относно евентуалното закупуване на нов подвижен състав, в който „изобщо не е взето предвид мнението на гражданите, а и на различни предприятия от железопътния бранш". Според позицията на транспортното министерство процедурата стъпва на достатъчно добре подготвен и разработен анализ от широк кръг специалисти и направени проучвания, за това не смятат, че е необходимо да бъде подлагана на допълнително обществено обсъждане. „За първи път в България беше консолидирано мнението на експерти от различни нива. Това стана с
изготвянето на доклад от експерти на 3 университета: Висшето транспортно училище, Техническия университет и Университета за национално и световно стопанство, който след това беше предоставен на специалистите, които имат пряко отношение с работата в железопътния сектор", коментира искането Занчев.
На този етап железниците нямат вариант за европейско финансиране на процедурата. Едно от условията за такъв тип финансиране е задлъжнялостта на бенефициента, въпреки че дълговете сами по себе си са към „Холдинг БДЖ“ ЕАД. Според изготвения график изплащането на оставащите задължения трябва да приключи до края на 2019 г.