Поредни жалби спират временно поредния голям инфраструктурен обект от национално значение за България - строителството на магистралата Русе - Велико Търново. Жалбите са подадени час преди изтичането на крайния срок за обжалване, информира БНТ.
Жалбите са от физически лица и неправителствена организация от село Хотница, като едната от тях е 80 страници. Единият мотив е свързан с автомобилния трафик, който ще засегне населеното място, макар че одобреният вариант на трасето преминава западно от селото. Вторият мотив е, че при изграждането на магистралата ще бъдат засегнати животински видове и техните местообитания от екологичната мрежа Натура 2000.
Фирма с 0 лева оборот, регистрирана през 2017, обжалва строителството на магистралата Русе - Велико Търново по еко причини.
От Агенция "Пътна инфраструктура" отговориха, че магистралата не засяга природни екообитания. Надеждите са, че новата магистрала ще намали смъртните случаи, които стават ежедневно по "отсечката на смъртта", както е известен сегашният път.
С поне шест месеца се забавят процедурите по изграждане на магистралата заради обжалванията. Въпреки законодателните промени жалбите - с или без основания, - все още бавят стратегически инфраструктурни проекти за държавата.
Магистралата "Русе - Велико Търново" ще свърже "Дунав мост" с Велико Търново и с трансевропейския коридор номер 9.
След десетки обществени обсъждания с местни хора и общини АПИ избра трасето на магистралата да започва от Русе - през Бяла - западно от село Хотница, откъдето са постъпили двете жалби, до Дебелец под Велико Търново.
Предвижда се магистралата да пресича и АМ "Хемус" при село Паскалевец и Стефан Стамболово.
Магистралата е предвидено да премине през едно местно екообитание - местността "Ломовете" при р. Русенски Лом. Мостът, който ще се строи там, ще бъде двойно обезопасен и с мрежи за птици. Магистралата минава встрани от античното селище Красен и на 200 метра от зоната със защитена метличина при Бесарабово.
Въпреки всички тези мерки за опазване на природата жалбите не спират.
В началото на 2018 г. Висшият експертен съвет към Министерството на околната среда и водите одобри т.н. "комбиниран вариант" за строителство на новата 133-километрова магистрала "Русе - Велико Търново".
Жители на великотърновското село Хотница не желаят новият път да минава близо до селото.
„Те възразяват, защото считат, че магистралата ще замърсява околната среда на селото и са си дали жалбите. Аз лично, като кмет, и по-голямата част на селото не сме против магистралата. Смятаме, че това е и един подходящ момент за развитието на селото“, коментира Десислав Йорданов, кметски наместник на с. Хотница.
Жалбите са две:
в първата се твърди, че автомагистралата ще вкара автомобилния трафик в селото. Втората - че пътят навлиза в границите на "Натура 2000". От АПИ заявиха, че избраният вариант за трасе на автомагистралата щади в максимална степен околната среда.
Предстои да се изготви ПУП и идеен проект на магистралата, а за да ускори изграждането ѝ, АПИ ще възложи строителството ѝ на етапи.
„Предвид важността на този път ние ще поискаме предварително изпълнение и ако ни го разрешат, ще възложим изготвянето на ПУП още преди произнасянето на съда по ОВОС, за да може да съкратим до голяма степен срока и това ще бъде на риск на самата Агенция“, коментира Инж. Светослав Глосов, член на УС на АПИ.
След промени в Закона за опазване на околната среда, жалбите могат да бъдат разгледани едноинстанционно пред ВАС. Което обаче също отнема до 6 месеца.
Шестте месеца, според експерти, нямат цена за загубените човешки животи по сегашния опасен път.
Ако жалбите паднат в съда, ще се оценяват и отчуждават земи по трасето на бъдещата магистрала. Оценяването ще правят независими експерти.
133-километровата АМ "Русе-Велико Търново" се очаква да струва 600 млн. евро и е разделена на три етапа.
Оптимистичният вариант е през тази година да стартират тръжните процедури за избор на изпълнител на два от трите лота, а през 2019-а да започне изпълнението. Още повече, ако АПИ наистина поиска предварително изпълнение въпреки процедурите по обжалване.