България е на челните места в ЕС по най-стара летателна техника в гражданската авиация, сочат данни на Евростат, публикувани по случай Международния ден на гражданската авиация, който се отбелязва на 7 декември.
В шест от страните над половината летателни апарати (пътнически и транспортни самолети и хеликоптери) са на възраст 20 и повече години. Най-голям е делът на старите самолети в Хърватия (61%), Швеция (60%), България и Литва (с по 55%), Словакия и Кипър (с по 52 на сто). Над една трета от летателната техника е на повече от 20 години в Естония (43%), Румъния (39%) и Дания (37%).
В другия край на скалата са Финландия, където едва 2% от самолетите са на 20 и повече години, Люксембург (6%) и Ирландия (7%).
От друга страна, голяма част от летателната техника е на по-малко от 5 години в Унгария (44%), Малта (42%) и Люксембург (31%), следвани от Полша (26%), Германия и Ирландия (с по 25%), Холандия (23%), Великобритания (22%) и Испания (21%).
За разлика от тях операторите в Хърватия и Кипър не разполагат с техника на възраст под 5 години. В други пет страни от ЕС едва под 10% от летателната техника е на възраст под 5 г. - Литва (4%), Швеция (6%), Румъния (7%), Гърция и Латвия (по 8%).
През 2015 г. авиооператорите в ЕС разполагат с общо 6500 единици летателна техника, използвана за пътници и товари. От данните се изключват малките самолети и хеликоптери (под 2.6 тона).