Цял месец община София проверя сметосъбиращите фирми
- Г-жо Георгиева, в момента тече проверка на фирмите изпълнители за разделното събиране на битовите отпадъци в София. Докъде стигна тя?
- По разпореждане на кмета Йорданка Фандъкова проверката ще продължи месец – от 17 юли до 18 август. След като излязат резултатите, ще се реши дали да бъде продължена. Проверката е ежегодна и се изразява в това да се провери дали сметосъбиращите фирми спазват своите времеви и маршрутни графици.
Това се следи и през останалото време на година чрез GPS система. Сегашната проверка се извършва от мобилни екипи, които следят избирателно сметосъбиращите фирми. Другите екипи са стационарни по 12 часа, за да обхванат денонощието на територията на Завода за механично биологично третиране.
Следим и какво изхвърлят гражданите в съдовете за битови отпадъци. В България и София битува мнението, че разделно събиране е събиране само на хартия, картон и пластмаса. То означава събиране на различни други видове отпадък, които не трябва да попадат по никой начин в сивите съдове за отпадъци.
- Кои са тези видове?
- Едрогабаритните, които, разбира се, няма как да попадат в кофите поради простата причина, че са големи. Не е редно те да бъдат изхвърляни по всяко време и място, на което им е удобно на гражданите. Те трябва да бъдат оставени до сивите съдове в дните, които са по графика на сметосъбиращата фирма. Графикът може да се види на сайта на Столичния инспекторат.
Опасните отпадъци от бита - лекарства, бои, термометри, опаковки от домашни препарати, също не трябва да се изхвърлят произволно, а да се предават на лицензираната фирма. Лятото актуалните отпадъци са зелените (треви, стебла и други градински), които отиват на Хан Богров, и пръст и почва, които са за депо „Враждебна“. Тези отпадъци трябва да бъдат оставяни в найлонови торбички до контейнерите. Тяхното място не е в завода при твърдите битови отпадъци. Когато такъв вид отпадък попадне в кофите, сметосъбиращата фирма е длъжна да остави контейнера на място, а не да я прибира в сметосъбиращия автомобил. Защото трябва да бъде проверена от завода и да се установи процентно съдържание над нормата на зелени отпадъци, пръст, почва и камъчета и ако се наложи, да се санкционира фирмата. Вече има няколко такива случая. Три броя автомобили са проверени на избирателен принцип през първата седмица, като в два от тях е установено завишено съдържание на зелени градински отпадъци. Те са от Нови Искър и фирмите са били глобени с по 1500 лв. Освен това те търпят санкции и в друга посока. Защото трябва да изпратят друг автомобил, който да натовари този отпадък и да го закара. А пък цените на тон, когато би влязъл като битов отпадък, са по-високи, отколкото цените на тон, когато влиза във Враждебна. Така че хитростите на дребно или безхаберието води до финансови загуби на фирмата. В много от случаите тези последици са резултат от безхаберието на самите граждани. Затова и нашият поглед е насочен за санкции и към граждани. До момента не сме констатирали нарушения в графиците и маршрутите на сметоизвозващите автомобили. Гражданите не бива да се учудват, че се оставят кофите на място. Обикновено имаме много сигнали, че фирмата не си е свършила работа и защо плащаме данъци. Ние изпращаме екип на място да провери съдържанието и ако се установи, че в кофата има повече от допустимото – пръст, камъни и строителни материали, собственикът ще бъде глобяван.
- В какво ще се изразява глобата?
- В големите контейнери е по-трудно да се установи кой е направил нарушението. Но когато получим сигнал и човекът ни става свидетел, съставяме акт. В крайградските райони и там, където има индивидуални съдове за отпадък, е лесно. Просто кофата пред дома ви е пълна с отпадъци и на вас ви се съставя акт. Глобите са от 10 лв. до 500 лв. Основната ни цел е да се обърне внимание на гражданите да събират разделно. Лекарства, бои, лакове и домакински препарати са опасни и не трябва да бъдат в контейнерите. Те се събират от лицензирана фирма, която има договор с общината и също така има и мобилен пункт, който по график обикаля районите. Графикът се публикува на сайта на СО и СИ. Също така и промишленият боклук не трябва да се изхвърля безразборно. Само от Столичния инспекторат следим на живо над 80 камери, в обсега им попадат много контейнери и е лесно да се установят нарушенията.
- При проверките в последните години можем ли да кажем, че българинът вече се учи да изхвърля боклука си разделно?
- Учи се, но това е постоянен процес. Нашите контакти със сродни служби в цяла Европа показват същите резултати и там, но с много по-драстични глоби. Това е постоянен процес и не можем да кажем – започнал е тогава и е свършил еди-кога си. Винаги ще има и нарушители, но стремежът е да отделяме малко от вниманието си и в посока разделно събиране на различните видове отпадъци. Например зимата, рано пролет, късна есен зелените отпадъци се заменят от пепел и сгурия от камини, от печки. В тази посока общината е направила по-стриктна организация, защото на всяко домакинство е раздадена специална кофа, на която пише сгурия. И няма пречка човек да си изсипва пепелта и сгурията в тази кофа и тя се прибира по определен ред. В много от случаите обаче намираме пепелта и сгурията в общите съдове на улицата. Процедурата с контрола е като при зелените отпадъци.
- Ами хората, които казват – ние нямаме кофи за разделно изхвърляне на боклука пред блока...
- Всеки отпадък се събира по определен начин. Може да не е непременно в кофа. Като едрогабаритните, например. Или опасните – те се събират в различни съдове, но се предават на пункта. И отговорност на пункта е да вземе и да ги събере по определен начин. Това са в повечето случаи химически препарати. Течните отпадъци като изгорялото олио също имат по-специфичен начин на събирани. Излязлото от употреба електронно и електрическо оборудване също няма как да бъде изхвърлено в кофа, както и гумите.
В много от случаите оправданието аз нямам съд, не е никакво оправдание. Добилото гражданственост мнение е, че разделно събиране значи само опаковки и пластмаси. За тях никъде в Европа няма индивидуални съдове и не е необходимо това нещо. Целта е да се намали техният обем, като се сгънат кашоните, а не да стърчат в сивите съдове. Това, че ще минем 50, 100, 200 метра, за да ги изхвърлим, не е никакъв проблем./ monitor.bg