Построяването автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще бъде пагубно и скъпо за природата, местните хора и за цялата страна. Това заявяват група организации на пресконфереция по темата в четвъртък - коалиция "Да спасим Кресненското дефиле", Сдружение за дива природа "Балкани", Екологично сдружение "За Земята", Бенкуоч – мрежа от централна и източна Европа, "Приятели на Земята Европа".
Кресненското дефиле е място с богато биоразнообразие, част от мрежата НАТУРА 2000.
Строителството й се финансира с европейски средства и би струвало 781 милиона евро – сума, която България ще трябва да възстанови на Европейската комисия, ако има нарушение на законодателството, твърдят българските и международни неправителствени експерти.
Според тях алтернативи извън защитеното дефиле съществуват и те отговарят на изискванията на европейското законодателство. "Ако бъдат избрани и добре разработени, строежът на магистралата между София и Солун ще бъде завършен."
Това би предотвратило и вече високия брой на пътни произшествия и човешки жертви, загубата на застрашени видове от европейска значимост. Запазването на съществуващия път като локален би стимулирало местното икономическо развитие – селското стопанството, производството на вино и туризма.
Организациите обясняват, че строежът на магистралата трябва да бъде приключен до края на 2023 г. и осъществен по начин, който отговаря на всички изисквания на европейското екологично законодателство – единствено така може да се избегне връщането на 781 милиона евро субсидии.
Това оставя малко време да се избере и планира най-добрата алтернатива.
През 2008 г. ЕС реши, че насочването на трафика от магистралата през дефилето би било незаконно.
"Посетих Кресненското дефиле и видях как това място е уникална "гореща точка" на биоразнообразие както за България, така и за цяла Европа. Как си представяме, че ще се построи магистрала тук, без тя напълно да унищожи дефилето и без да бъде пагубна за местните хора?", коментира Роби Блейк, координатор по биоразнообразие към мрежата "Приятели на Земята Европа", на пресконференцията, цитиран от "За Земята".
Според Даниел Попов от коалицията "Да спасим Кресненското дефиле" няма никаква нужда да се прекарва магистрала през дефилето, тъй като съществува подходяща алтернатива, която избягва изцяло Кресненския пролом, запазвайки уникалното му биоразнообразие.
"Алтернатива, която ще бъде далеч по-щадяща и ще предотврати жертвите на пътни инциденти в град Кресна." Съществува и разработена визия от Любомир Попйорданов от Българската асоциация за алтернативен туризъм (БААТ) за такова развитие при сценарий магистралата да минава извън дефилето. Властите трябва да работят по тази алтернатива, смятат еколозите.
Във връзка с позицията на екологичните организации редакцията на "Дневник" потърси за коментар експерти от МОСВ и МРРБ.
Българското правителство понастоящем работи по Оценка на въздействие върху околната среда (ОВОС) с цел да се избере най-подходящата алтернатива, която се очаква до края на април тази година. Заинтересованите ще имат възможност да изразят мнението си по време на обществените консултации. След това следва одобряването на екологичната оценка и от Европейската комисия. Тази седмица представителите на българските и чуждестранни екологични организации се срещнаха с представители на община Кресна, правителството и Агенция "Пътна инфраструктура", за да обсъдят и предложат конструктивен диалог и сътрудничество за висококачествена екологична оценка, която да отговаря на европейското законодателство. Целта им е да бъде завършена навреме автомагистрала "Струма", заобикаляйки Кресненското дефиле.